FAQ: Lezení miminka, vše co je potřeba vědět

Krátký návod, jak nejlépe, a přitom snadno, pomoci vašemu děťátku, když neumí lézt, protože má slabé bříško a jenom se plazí. 

1. Proč je lezení důležité pro děti?

Lezení je pro děti velmi důležité z několika důvodů. Především posiluje svaly, což je nezbytné pro správné vzpřímení jejich těla. Při lezení dochází ke zkříženému pohybu, díky kterého se propojí nejenom hemisféry v mozku. Dojde také k důmyslnému propojení důležitých svalových skupin do tzv. symetricky propojeného svalového korzetu. Jde o řetězovité zapojení svalů na krčku – mezi lopatkami – šikmých břišních – hýžďových –kolem kyčlí – stehenních – kolem kolen – lýtkových – kolem kotníčků a svalů na chodidlech. Toto posílení a propojení je nezbytné pro zajištění správného postavení páteře i kloubů, a tím  správného vzpřímení při každém sedu, stoji a chůzi.

2. Kdy by mělo dítě začít lézt?

Děti se naučí lézt obvykle kolem 8. až 9. měsíce věku. Závisí na orientačních, rovnovážných a koordinačních zkušenostech i síle posturálních svalů dítěte, kterou získalo z podmínek, které mu rodiče nabízí v průběhu celého dne k odpočinku, spánku i aktivitám nejenom na podložce, ale také při manipulaci s ním v náručí ihned od narození. Děti, kterým rodiče nabízí při celodenní péči správné podněty, podmínky i manipulaci s ním v náručí, nemívají s lezením většinou žádné problémy. Přesto je důležité si uvědomit, že každé dítě je jedinečné a může se vyvíjet v jednotlivých oblastech vlastním tempem. I při té nejlepší péči je obvyklé, že některé děti začnou lézt dříve, zatímco jiné potřebují více času.

3. Jak naučit dítě lézt?

Naučit dítě lézt je proces, který vyžaduje správnou manipulaci s dítětem v pomalém a klidném tempu se slovním komentářem a výzvou ke spolupráci, a to ihned od narození.

Zde je 8 jednoduchých tipů, jak
dítěti pomoci s lezením. 
Zobrazte si naše tipy, jak snadno naučit dítě lézt

Jak na bolest bříška u miminek?

Jak trénovat lezení miminka?

Naučit dítě lézt je proces, který vyžaduje trpělivost a podporu. Zde je několik tipů, jak dítěti pomoci s lezením:

  1. Dítě svlékněte z kalhot i ponožek a dejte mu lehkou suchou jednorázovou plenu, která ho neomezuje v pohybu.
  2. Vytvořte bezpečné prostředí: zajistěte, aby povrch, na kterém dítě chcete motivovat k lezení byl barevný, příjemný, ale ne klouzavý (ideální je koberec).
  3. Vždy při zvedání i pokládání na jakoukoliv podložku ho uchopte zády k sobě širokým úchopem kolem bříška i pasu a obličejem dolů ho pomalu přibližujte cca 8-10 cm nad koberec, na kterém leží zajímavá hračka nebo obrázek. Důležité je, aby ho motivovali dívat se dolů, a tím protáhnout šíji a opřít se o ručičky. Vyčkejte, až se na koberci alespoň trošičku vzepře na ručičkách a podstrčí kolínka pod bříško. Přitom ho slovně vyzývejte – „ručičky“, „kolínka“, „opři se“, „výborně“. Když se mu to nepovede, řekněte „nevadí, teď si odpočineme a zkusíme to za chvíli znovu. Neboj, to se naučíme“. 
  4. Hrajte si společně: Jakmile se naučí klečet na čtyřech, motivujte ho k pohoupávání se vpřed a vzad. Tyto pohupy střídejte s pozicí sed, jako pes, ve které ho lákejte k úchopu hračky. Po uchopení hračky mu na chvíli umožněte sed na patách v mírném předklonu s hračkou v ručkách.
  5. Teprve později vytvořte hru, ve které dítě bude motivováno samo lézt. Například mu pomaličku, cca po 8-10 cm posouvejte zajímavou hračku, na kterou chce dosáhnout.
  6. Můžete postavit překážkovou dráhu s polštáři, nakloněnou rovinou, schůdky, tunely nebo skluzavkou. Tímto způsobem se dítě bude učit lézt přirozeně a zábavnou formou.
  7. Buďte trpěliví: Každé dítě se učí vlastním tempem. Buďte trpěliví. Nechte dítě, aby si samo vyzkoušelo každou část pohybu. Nepřímo ho povzbuzujte a podporujte. Nechte ho posilovat a objevovat vlastní schopnosti.
  8. Motivujte a povzbuzujte: Chvalte dítě za každý pokus a úspěch. Buďte povzbudiví a motivujte ho, aby se snažilo. Můžete mu ukázat, jak se leze a povzbuzovat ho, aby vás napodobovalo.

Co když dítě nechce lézt?

Pokud dítě nechce lézt, je důležité v této stimulaci trpělivě pokračovat, přitom respektovat jeho individuální tempo a nechat ho objevovat svět vlastním způsobem. Můžete mu nabídnout podněty a hračky, které ho budou motivovat ke spolupráci, k žádoucímu pohybu, a tím i zkoumání prostředí kolem sebe.

Zbavte se obav a pomozte děťátku lézt

Natočili jsme vám On-line kurz
Evy Kiedroňové na míru:
"Pomozte mi lézt"

Tento on-line kurz si již zakoupilo 0 nadšených maminek a tatínků. Děkujeme!

Proč některé děti neumí nebo nechtějí lézt?

Většinou nelezou ty děti, které jsou zvedány, pokládány i nošeny zády k podložce a ve svislých polohách se zapaženými pažemi. Následkem této špatné manipulace pak tyto děti nejenže nemají ani představu o tom, jak by měli se svým tělem pracovat, ale také nemají potřebné pohybové zkušenosti směřující ke zvládnutí této dovednosti, ani posílené paže a bříško.

Řešením je, opakovat pořád dokola 1-8 bod viz výše.

Pokud máte obavy ohledně vývoje vašeho dítěte, doporučujeme poradit se s certifikovanými odborníky na psychomotorický vývoj dítěte dle unikátního konceptu Evy Kiedroňové.

Jak tyto děti naučit lézt?

Řešením je, opakovat pořád dokola 1-8 bod viz výše.

Pokud máte obavy ohledně vývoje vašeho dítěte, doporučujeme poradit se s certifikovanými odborníky na psychomotorický vývoj dítěte dle unikátního konceptu Evy Kiedroňové.

ON-LINE KURZ

Pomozte mi lézt

Lezení je pro děti velmi důležitá dovednost, a to z mnoha důvodů. Při lezení dochází k velice důležitému křížovému pohybu horních i dolních končetin, díky kterému se propojí nejenom hemisféry v mozku, ale také posilují důležité posturální svaly, což je nezbytné pro správné vzpřímení jejich tělíčka po celý život. Lezením si navíc zdokonaluje rovnováhu i koordinaci pohybu a rozvíjí orientační dovednosti. Naučit dítě lézt je snadné. Jenom vědět, jak na to. Přehrajte si ukázku webináře.

Tento on-line kurz si již zakoupilo 0 nadšených maminek. Děkujeme!

Na jaké otázky Vám on-line kurz odpoví?

  • Jak pečovat o dítě v průběhu celého dne, aby se naučilo snadno a přirozeně lézt?
  • Jaké jsou nejčastější příčiny, proč děti mají s lezením problémy?
  • Jaký je rozdíl mezi plazením a lezením?
  • Proč je plazení nežádoucí a lezení tolik důležité?
  • Jak pomoci dítěti přejít z plazení na lezení?
  • Jak nacvičovat lezení hravou formou?

Koupit on-line kurz a pomoci děťátku lézt

Kontakt

Institut vzdělávání Evy Kiedroňové
Sosnová 411,
739 61 Třinec
IČ: 01417339
DIČ: CZ01417339

Více informací:
web@kenny.cz
Tel: 736 520 525

Eva Kiedroňová

Specialistka na psychomotorický vývoj dítěte
Webinářem Vás osobně provedu za ručičku a budu Vám radit jednoduše a s láskou.

Dotaz našich klientů: Lezení miminka

Dobrý den paní Kiedroňová,

obracím se na Vás s prosbou o posouzení psychomotorického vývoje mé dcerky Lucinky (10 měsíců) a jelikož si nejsem zcela jistá správným vývojem zároveň i o radu. Znám dobře Vaše knihy Něžná náruč a Rozvívej se děťátko, které nás doprovází vývojem obou mých dětí, čerpám z nich stále a pořádJ bohužel informace od praktického dětského lékaře jsou pro mě nedostačující…

Abych se ale vrátila k Lucince. Má 10 měsíců a ze začátku byla moc šikovná – ve 2. měsících krásně pásla koníčky, již ve 4 měsících se překulila na bříško a od 5. měsíce upřednostňuje polohu na bříšku. Nyní se začíná stavět, ale neleze. Pořád dává přednost plazení (plazí od 7. měsíce) a to ještě většinou přitahováním dopředu přes jednu ruku. Na kolínka se dostane z 2. vzpřímení i péruje, ale když se má dát do pohybu, spadne zase na bříško a doplazí se kam potřebuje. Teď jsme ve fázi, že začala naklekávat a z kleku se vytáhne (přitažením za ruce) do stoje. Bohužel „rytíře“ taky moc nedělá. Sama si zatím nesedne, boční sed ale zvládá na obě strany. Většinou si sedne tak, že při naklekávání si sesedne na patičky…

Mohla byste mi nějak poradit ohledně toho lezení, vím že je to pro vývoj moc důležité a nerada bych, aby to úplně přeskočila. Čím myslíte, že to je?

Pozn.: od začátku se snažím, aby byla co nejvíc ve volném oblečení na zemi a mohla se volně pohybovat.

Předem moc děkuji za odpověď,

S pozdravem I.
Paní I
Milá I.

Moc Vám děkuji za milý dopis, ze kterého cítím, jak skvělá jste máma .

Je toho tolik, co bych Vám chtěla na Vaše dotazy říci, ale žel ta písemná forma je tak náročná nejenom na porozumění, ale také časově.

Denně odpovídám na desítky dotazů.

Pokusím se tedy alespoň stručně.

Podle toho, co popisujete, tak Vaše maličká má s největší pravděpodobností slabší bříško. Proto se cítí při plazení jistější.

Díky Vaší moudrosti, že ji neposazujete a nestavíte a že ji umožňujete pohyb bez oblečení, a také díky tomu, že máte bystré a šikovné děvčátko, tak se již naštěstí pokouší o nakleknutí a houpání v kleku.

Přestože ji to láká do vertikalizace přitahováním, tak jsem přesvědčená, že se Vám rozleze. Dejte ji čas a hlavně ji umožněte se stavět pouze u nízkých překážek - u krabice, tašky, vašich stehen, nízké židličky atd.

U nízkých překážek se naučí stoupat a klesat přes rytíře nejlépe.

Z celého srdce Vám přeji hezké a pohodové dny s vašimi dětmi.. Eva K.

Eva Kiedroňováspecialistka na psychomotorický vývoj se 40 letou praxí

Dotaz našich klientů: Lezení miminka

Dobrý den,

chtěla bych se zeptat jak pomoci synovi k lezení po čtyřech má 10m.a lést nechce.

děkuji
Anonymní maminka
Velmi důležité je dítě neposazovat, nestavět na nožička a nenosit ve svislé poloze. Dítě noste zásadně v pozici klokánka , to je obličejem dolů - jednou rukou pod bříškem, zadeček dítěte opřete pod svá prsa a druhou ruku vložte pod stehna, které tlačte do pravého úhlu. Ideální je, když dítě drží neustále něco v rukou.

Z podložky ho zvedejte zásadně z polohy na bříšku tak, že ho zachytíte širokým úchopem kolem pasu a nadzvednete nad podložku pouze tak vysoko, aby se mohlo o podložku opřít o dlaně natažených paží a kolínka. Teprve po chvíli ho zvedněte. Stejným způsobem ho také pokládejte - obličejem dolů. Nejdříve rukama a kolínky k podložce, vydržet, pohupovat a povzbuzovat - "opři se o kolínka". Způsobů stimulace je podstatně více. Jsou k dispozici v publikaci či internetových kurzech "Rozvíjej se, děťátko ...".
Eva Kiedroňováspecialistka na psychomotorický vývoj se 40 letou praxí