Časté dotazy

Péče o dítě a podpora jeho správného vývoje ...

Dráždivé dítě

Dobrý den,

mám dráždivé dítě, které se mi nedaří žádným způsobem zklidnit. Je mu teď čerstvě 6 měsíců, doporučili byste mi, co koupit, aby klidně spal v postýlce (už se přetáčí na bříško i ve spánku) a popřípadě co se teď hodí v teple hodí do kočárku, aby neležel pouze na čisté molitanové desce kočárku potažené plinkou?

Děkuji P.

Milá P.

Dovedu si představit, jak moc je pro Vás tato situace náročná.

Prozatím Vám zasílám alepsoň pár řádků, které Vám možná pomohou pochopit situaci dítěte a pomoci mu.
Již v novorozeneckém věku jsou některé děti stále nespokojené, zvýšeně dráždivé, plačtivé, nesoustředěné při péči i kojení. Neumí sát z prsu a jsou roztěkané. Proto se také nenapijí dosyta. Následkem je mísení čerstvého a natráveného mléka v žaludku, což vyvolává zvýšenou plynatost a bolesti bříška. Tyto děti často blinkají, pláčou, napínají se, různě se vyklánějí a zaklánějí. Stejné je to i se spánkem. Dítě spí plytce a krátce. I zde je výsledkem, že není nikdy dostatečně odpočinuté, je přetažené, nespokojené a stále vyžaduje pozornost rodiče. Nechce si samo hrát, na bříšku se mu nelíbí a při komunikaci je nesoustředěné.

Jedná se o tzv. hyperexcitabilní syndrom, ke kterému dochází z nejrůznějších příčin. Může být důsledkem zdravotního stavu dítěte, rychlého zacházení s novorozencem nebo nedostatku kyslíku v nitru dělohy před porodem nebo při porodu. Jak těmto dětem pomoci?

V první řadě klidným přístupem, pomalým zacházením a šetrnou manipulací. K odpočinku, ke spánku a při chování dítěte v náručí je nezbytné používat péřovou peřinku. Dítě do ní pevně zabalíme a držíme je i s peřinkou v lehkém schoulení do klubíčka. Peřinka i poloha mu tak zajišťuje pocit jistoty, bezpečí a tepla, které uklidní jeho centrální nervový systém i celkové chování a prospívání dítěte. Ke spánku je potřeba dítě v peřince pokládat navíc na péřový polštářek.

Skutečně je až obdivuhodné, jak velký význam má pro novorozence a batolata péřová peřinka a polštářek.

Význam má nejenom na celkové zklidnění a uvolnění dítěte, ale také na zlepšení jeho střevní peristaltiky i dobrý spánek.
Eva K.

Záklon hlavičky

Milá paní Evo,

moc děkuji za Vaše Video kurzy. Na další díly se opravdu těším...každá chvíle, kterou věnujeme naší malé se nám vrátí v podobě úsměvu, toho čistého a bezelstného. Věřím, že díky Vaším radám je těch úsměvů mnohem víc. A ve spojení s naší láskou máme doma prostě a jednoduše spokojeňátko, jak s oblibou s manželem říkáme. 
Takže mou důvěru jistě máte a další kurzy si zase zaplatím. 
Mám cca 5,5 měsíční holčičku. Již 2-3 týdny se sama přetáčí na bříško. A v této poloze vydrží poměrně dlouho. Snaží se zvedat na ručkách a já jsem začala pozorovat naprosto nepřirozené klimbání či padání hlavičky směrem dozadu. Pořád jsem si říkala, že to nic není, ale začínám se o to zajímat víc a víc a dospěla jsem k závěru, že to dobře není a že si může poměrně ubližovat. Jenže vůbec nevím jak jí mohu pomoci to jednak odstranit a jednak zastavit, aby se tak nedělo dále.Proto se obracím s touto prosbou na Vás, konkrétně na paní Evu, protože se s jejími názory a pohledy ztotožňuji a mnohokrát jsem u ní našla odpověď resp v jejích knížkách či videích. Bohužel jsem na to, co se děje u nás nikde nenarazila a jsem přesvědčená, že rada od ní pomůže.

Děkuji, H.

Milá H.

Moc Vám děkuji za Vaši milou zprávičku.
Mám velikánskou radost, že si to tak s maličkou užíváte Emotikona smile

Aby se dítě nezaklánělo, pak je potřeba mu nabídnout tyto podmínky:
- Odpočinek a spánek na péřové peřince a polštářku, aby si dítě rozložilo těžiště a získalo stabilitu.
- Pravidelné svlékání bdícího dítěte do naha nebo alespoň z plen, aby mohlo přirozeně zvedat končetiny nad tělíčko, a tím posilovat důležité svaly.
- Stimulace stability dítěte ležícího v době bdění na zádech na pevné podložce, a to tlakem na hrudníček, aby si mohlo uvědomit těžiště mezi lopatkami
- Otáčení kojence ze zad na bříško a z bříška na záda převalením přes bok a boční vzpřímení, a to s naším slovním doprovodem a s aktivní účastí dítěte, aby si mohlo zakódovat do paměťových stop přirozeně správný způsob obratu.
- Zvedání kojence do náruče zásadně až z polohy na bříšku, a to pomalu a s hračkou v ručkách dítěte, aby mělo šanci získat představu o přirozeném a správném způsobu zvedání se z podložky. Hračka, kterou drží, ho stimuluje k pohledu dolů a k opření ruček o podložku, a tím k zapojení šíjových, mezilopatkových a břišních svalů.
- Pravidelné chování dítěte v polohách klokánka a koníčka, a to v tak klidném tempu, aby mohlo nejenom posilovat posturální svaly, ale také stíhalo sledovat děje na zemi, a tím rozvíjet orientační dovednosti
- Pokládat dítě na bříško, a to buď z polohy na zádech přes stimulaci na boku, nebo přímo z náruče, z pozice koníčka. Obě varianty vedou dítě k tomu, aby se dostalo na bříško až po zapojení břišních svalů.
- Polohu na bříšku nacvičujeme zásadně bez plen a na protiskluzové podložce, aby mělo dítě šanci zapojit důležité břišní svaly a najít správné opěrné body, kterými jsou do 3. měsíce věku stydká spona a vnitřní strana lokýtků a do 6. měsíce věku stehna těsně nad kolínky a rozvinuté dlaně natažených paží.

Všechny tyto informace pak najdete ve 4.dílu internetového videokurzu RsD.
Přeji Vám krásné a pohodové léto Emotikona smile

Eva K

Aby nezakláněl hlavičku v klokánkovi

Dobry den pani Evo, rada bych se zeptala na polohu klokanka pro 4. mesicni miminko. Muj syn ma 7,5kg takze pozice klokanka se pro stava snazsi nez poloha v klubicku. K klokanku rad pozoruje veci kolem sebe, hlavne se na sebe smeje v zrcadle. Casto mi vsak zaklani hlavicku a mrska s sebou, takze pri jeho vaze je nekdy obtizne ho krotit. pomaham si jednou rukou pod zadeckem a dodrzuji uhel 45 stupnu od tela. Dekuji za radu.

Eva Kiedroňová: Aby Váš maličký nezakláněl hlavičku, tak mu do rukou neustále vkládejte zajímavé hračky a předměty, na které se bude rád dívat a přitahovat si je k ústům, aby je mohl nejenom prozkoumat, ale také, aby posílil mluvidla.

Jak pomoct s mluvením

Dobrý den paní Kedroňová, prosím Vás o radu, jak lépe rozvíjet mluvení u dvojčat, která mají 2 roky, umí spoustu slovíček, ale dle psychologického vyšetření mluví méně než vrstevníci a je to způsobeno tím, že komunikují dvojčátka více spolu a tím používají spíše společnou řeč. Celá rodina s nimi hodně komunikuje, jsou chytrá, ale uvažuji, že by k rozvoji řeči mohlo pomoci nějaké CD, či DVD, když tak jaké. Děkuji za odpověď, V.

Eva Kiedroňová: Pokud s dvojčátky budete i nadále neustále komentovat vše co vidí, slyší, dělají, jí atd., a to v krátkých jednoduchých větách, pak máte velkou šanci, že se brzy rozpovídají. Rozvoji řeči velmi pomáhají pohybové tanečky a činnosti doprovázené písničkami a básničkami. Opět zpívejte pomalu, klidně a artikulovaně. Rozvoji řeči také můžete pomoci gymnastikou mluvidel. Veďte děti k různým pohybům s mluvidly - autíčko - brrrm, koníček - tltltl, foukání větru - fúúú, olizování rtů, čertíka atd. Když Vám chtějí něco říci, tak po nic opakujte sruzumitelně - "je to pejsek? dělá haf haf", atd.

Proč neposazovat?

Hezký den Evi, je hodně nebezpečné, nevhodné učit posazovat miminko, které na to má ještě čas? Dcerce je pět měsíců a bohužel tchýně si nechce nechat vysvětlit, že na sezení má času dost. Pořád jí posazuje před sebe na stůl, apod.

Eva Kiedroňová: Sedět může dítě až po dostatečném posílení posturálních svalů, koordinace pohybů, orientačních dovedností i rovnováhy prostřednictvím lezení. Posazujeme-li dítě pravidelně předčasně, nejenže ztrácí vlastní zájem o nácvik daleko důležitější pohybové dovednosti pro svůj vývoj, jako je lezení a stoupání přes rytíře, ale také ho zbytečně přetěžujeme a omezujeme v možnostech kvalitního vývoje. Pokud dojde tchýní k posazení dítěte jednou za týden, pak se nic vážného neděje. Pokud to půjde, můžete se pokusit ji vše laskavým způsobem vysvětlit. Hezký vztah s tchýní stojí i za přiměřenou toleranci.

Jak pomoct dítěti otočit se z bříška zpět

 Dobrý den,

syn má čerstvě 7měs.a otočí se sám na obě strany na bříško, ale zpět mu to nejde. Jak pomoci otočit se zpět na záda? Děkuji P.

Eva Kiedroňová:

Když Vaše dítě leží na bříšku, tak mu např. dlaní pravé ruky podložte bříško. Loket pravé ruky si opřete o podložku a vykloňte svou hlavu vpravo tak, aby se dítě na Vás mohlo podívat a přitom otočit hlavičku doprava. Na pravou stranu můžete také položit hračku. Poté levou rukou zatlačte levou paži a loket pod tělíčko dítěte a lákejte ho k obratu na bok. Na boku ho nechejte na chvíli ležet. Po chvíli ho hračkou lákejte do obratu na záda. Vše trénujte pravidelně a často na obě strany.

Jak pomoct s lezenim

Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak pomoci synovi k lezení po čtyřech má 10m.a lést nechce.děkuji

Eva Kiedroňová: Velmi důležité je dítě neposazovat, nestavět na nožička a nenosit ve svislé poloze. Dítě noste zásadně v pozici klokánka , to je obličejem dolů - jednou rukou pod bříškem, zadeček dítěte opřete pod svá prsa a druhou ruku vložte pod stehna, které tlačte do pravého úhlu. Ideální je, když dítě drží neustále něco v rukou. Z podložky ho zvedejte zásadně z polohy na bříšku tak, že ho zachytíte širokým úchopem kolem pasu a nadzvednete nad podložku pouze tak vysoko, aby se mohlo o podložku opřít o dlaně natažených paží a kolínka. Teprve po chvíli ho zvedněte. Stejným způsobem ho také pokládejte - obličejem dolů. Nejdříve rukama a kolínky k podložce, vydržet, pohupovat a povzbuzovat - "opři se o kolínka". Způsobů stimulace je podstatně více. Jsou k dispozici v publikaci či internetových kurzech "Rozvíjej se, děťátko ...". 

Jak pomoct s přetáčením na bříško

 Dobrý den, vím, že dotaz nesouvisí s tématem, přesto kdybyste měla chvilku na odpověď, budu ráda. Syn 5,5měsíce se nechce otáčet, jinak je vitální dítě, pěkně pásl koníčky, začíná se zvedat na natažených ručkách, snažím se dodržovat vaše zásady manipulace s kojenci, ale otočit se sám neumí (pouze dotočí, pokud pohyb inicijuji). Můžete ukázat nějaký cvik, který mohu doma provádět, aby se začal sám otáčet? Děkuji, M.

Milá M.
 Při cvičení doporučuji syna svléknout z kalhot a plen. Nejdříve mu položte jednu ruku na oblast žaludku a hrudníčku a druhou rukou ho lákejte ke zvedání všech končetin. Poté se pomalu vychylujte svou hlavou i hračkou v ruce na jednu stranu a lákejte ho k obratu na bok, kde mu nedovolte se zaklonit. Poté ho lákejte hlavou i hračkou zpět na záda. Stejně ho lákejte také na druhou stranu. Po této stimulaci 3x vlevo a 3x vpravo ho teprve veďte k dokončení obratu na bříško. Podobně ho můžete k obratům motivovat po zvednutí nohou. Pokusím se to předvést ve vysílání :-). Na toto téma jsme pro Vás s týmem odborníků připravili velmi oblíbené internetové kurzy, které Vás povedou systematicky a přitom velmi citlivě a cíleně krok po kroku. Z reakce rodičů jsem přesvědčena, že Vám hodně pomohou. Vřele doporučuji. Podívejte se na stránky www.evakiedronova.cz

Jak na škytání

Dobry den. je mozne pomoci novorozenci od skytavky nebo se s ni miminko musi vyporadat samo? dekuji za odpoved

Eva Kiedroňová: Dítěti nejlépe pomůžete od škytavky, když ho chvíli ponosíte v pozici klokánka a koníčka, ve kterých mu nejenom promasírujete bříško, ale také pomůžete zapojit břišní svaly i bránici.

Buzení na kojení?

Dobrý den může mít dcerka problémy s usínáním, protože jí budím na kojení co dvě hodiny? Tedy jen přes den v noci jí nechávám spát. Děkuji

Eva Kiedroňová: Vřele doporučuji dítě ke kojení zbytečně nebudit. Aby dítě mohlo dobře prospívat a přibývat na váze, pak se musí v první řadě dobře vyspat. Když bude dobře a dosyta vyspané, tak bude daleko lépe spolupracovat na celém denním režimu, při krmení i při aktivitách.

Dudlík?

 Dobrý den paní Kiedroňová, mám 15 týdenní dceru a zhruba před 2 týdny objevila cucání palců. Do té doby byla bez dudlíku, ale nyní se snažím místo palečku nabízet dudlík. Je tento postup v pořádku, nebo mám dceru nechat palečky cucat? Předem děkuji za názor. Michaela

Eva Kiedroňová: Nabízet dítěti v případě potřeby dudlík je určitě daleko lepší, než mu umožnit vytvořit si nešťastný návyk na cucání palečku. Podobným zlozvykům, jako je cucání palečku se dá předcházet aktivním zaměstnáním dítěte v době bdění, jak jsem již popsala u minulých dotazů a také vkládáním jednoduchých lehkých chrastítek do ruček dítěte. To vše pomůže dítěti i lépe spát. Dudlík dítěti nabídněte pouze k uklidnění před usnutím. Pravidelné pohyby pusinky při dudlání v pravidelném rytmu dítěti také zharmonizuje dech a uvolní napětí i bolesti bříška. Mnohdy přestane i škytat. Po uklidnění a usnutí dítěte mu dudlík jemně vytáhneme z úst, opláchneme a schováme. Rozhodně ho nepoužíváme stále.

Motivace na polohu na bříšku

Dobrý den, nemáme sice už novorozence, ale půlroční slečnu. Od malička je to spíše neklidné miminko, hodně vyžaduje pozornost a hlavně nošení a to nejlépe jen u mě. Poslední dobou, asi měsíc je nerada na bříšku, hned tam pláče a nedaří se mi ji motivovat ani pomocí hraček. Mám na tom kus viny, je to asi i tím nošením, že se jí to nelíbí a nezvládá. Prosím Vás o radu a přeji hezký den. Tereza

Eva Kiedroňová: Doporučuji Vám nosit maličkou svlečenou z plen nebo do naha v klokánkovi a koníčkovi s hračkami v ručkách. Kdykoliv ji hračka spadne, tak zvukem "báác, hračka spadla, zvedni ji" vyvolejte zájem o zvednutí a přibližte ji k zemi kolínky a ručkama tak, aby si ji nejdříve osahala, lehce se o ni opřela a poté si uchopí hračku. Tuto zkušenost ji nabídněte kdykoliv v průběhu dne. Třeba i 100x za den. Prozatím ji na bříško nepokládejte bez podložení bříška vaši dlaní. Jakmile bude unavená, tak ji přetočte na záda a lákejte ji ke zvedání všech končetin nad podložku k hračkám i k míči. Po chvíli ji lákejte do obratu na bok a bočního vzpřímení. Tím si nejlépe posílí bříško. Pevně věřím, že když si sní takto budete hrát, tak si polohu na bříšku brzy oblíbí. Zrovna vyšly internetové kurzy Rozvíjej se děťátko, kde je vše názorně ukázáno. 

Hrazdička vs Hrací deka

Dobrý den,chtěla bych se zeptat na váš názor ohledně hracích dek. U své dcerky jsem používala deku s nášivkami a hračky a chrastítka jsem rozložila kolem ní. Kamarádka se mi divila,proč nekoupím deku s hrazdičkou,protože s ní prý rozvíjí motoriku lépe. Já si to nemyslím. Co vy na to?

Eva Kiedroňová: Každá pomůcka má své využití. Hrazdičku je ideální využívat u dětí ležících v poloze na zádech od 2. měsíce věku, které můžete položit právě na hrací deku. Obrázky na hrací dece se však lépe sledují z polohy na bříšku, kterou nedoporučuji nacvičovat na kluzké hrací dece a už vůbec ne, když je dítě zabalené do plen. Kluzká deka dítěti neumožňuje opřít se a vzpřímit správným způsobem. Pleny mu zvedají pánev nad podložku, a tím mu přenesou těžiště na bříško a hrudník a donutí ho zaklánět hlavičku. Hrací deku doporučuji použít ke sledování obrázků z polohy na bříšku, ale v podhmatu bříška dítěte dlaní naši jedné ruky a druhou rukou tlačíme stehna a zadeček k podložce. Živé ukázky najdete v internetovém kurzu Něžná náruč rodičů. Samostatnou polohu na bříšku trénujeme zásadně v nahotě a na protiskluzové podložce.

Hra s míčem na hrazdičce

Dobrý den paní Evo,
jednou jste v Sama doma ukazovala jak si děťátko může hrát s gumovým míčem připevněným na provázku k dětské hrazdičce.
Myslela jsem jestli ho nenabízíte v eshopu, ale tam jsem ho nenašla, a přiznám se že nikde na internetu.
Poradíte mi prosím kde bych něco podobného mohla zakoupit? Mockrát děkuji K.

Milá K.

Jedná se o míč - overball, který je na našem e-shopu zde:http://www.kennyshop.cz/softgym-overball-25-cm-p-44.html
Tento jsme přivázali kloboukovou gumičkou, kterou jsme zakoupili v galanterii, na obyčejnou hrazdičku Emotikona smile tak, aby byl míček cca 3 cm nad bříškem dítěte.

Mějte se moc hezky Emotikona smile

Eva Kiedroňová

Sezení

Dobrý den, mám prosbu, potřebovala bych se s vámi poradit ohledně mé 10ti měsíční dcery. Není to nic dramatického, ale každopádně dcera nesedí. Jde o to, že leze po čtyřech správně, ale rovnou se u věcí staví a má tendenci chodit. Když ji zkusím posadit s nohama vpřed (což normálně nedělám), tak se jí to nelíbí a padá. Na patičky si sedne, ale zatím nemá úplně velkou stabilitu. Když se u věcí staví, je to před nárty, ne přes rytíře. Dnes jsme byli na rehabilitaci, ale s názorem odtud nesouhlasím a myslím, že není v souladu se správným psychomotorickým vývojem. Proto se obracím na vás. Dcera je čilá a aktivní, má staršího bráchu, tak se mu asi chce vyrovnat. Ale nerada bych něco podcenila. Je vhodné takovéto dítě posazovat do jídelní židličky či jinak posazovat s oporou? Předem moc děkuji za odpověď, případně radu na koho se obrátit. 
S přáním hezkého dne, B.

Milá paní B.
Podle toho, co popisujete, tak se domnívám, že Vaše holčička je velmi čilá a inspirovaná bráškou. Nemá čas sedět a rozvíjet stabilitu na zadečku. Sedět se naučí určitě a věřte mi, že v životě se ještě nasedí víc, než dost. Daleko těžší, a přitom užitečnější, je koordinované lezení, což píšete, že maličká zvládá hezky. To, že se prozatím staví u překážek přes špičky, je pouze dočasné. Nácvik stoupání přes rytíře můžete podpořit především tím, že ji umožníte stavět se u nízkých překážek (u Vašeho těla, u naplněné cestovní tašky nebo kufru, u velkého plyšáka, u velmi nízké postele - spíše u matrace, atd.) nebo lézt do schodů. Nejlépe v nahotě, aby vnímala celé své tělíčko. Nejlépe po dřevěných schodech nebo po schodech s kobercem. Ale v podstatě není potřeba ze schodů dělat vědu. Mohou to být jakékoliv schody.
Ke krmení ji do krmící židličky posaďte pouze po dobu krmení. Jinak ji v sezení prozatím naopak nepodporujte.
S přátelským pozdravem
Eva K

Zploštělá hlavička

Dobry den,
chtela bych timto poprosit o radu pani Evu Kiedronovou. 
Mame 8.mesicniho chlapecka,ktery ma zplostelou hlavicku. Cca od 3.mesice jsme zacali pozorovat,ze ma slehlou hlavicku na leve strane. Je pravdou,ze preferoval tuto stranu ke spanku. Okamzite jsme situaci zacali resit-podkladanim s plinkou,rovnanim hlavicky ve spanku,prendanim hracek na pravou stranu.... V polohovacich valeccich syn odmital byt-brecel. Nakonec pomohlo az zakoupeni tzv.panda polstarku znacky Candide. Ten nam velmi pomohl,syn zacal spat rovne-jiz se nestacel k leve strane. Prestali jsme ho vsak pouzivat pred sestym mesicem,ptz syn uz z neho cestoval pryc a rusil ho ve spanku. Ovsem ploska se jakoby presunula dozadu,kde je nyni patrne zplosteni. Nase lekarka nam nyni na osmimesicni kontrole sdelila,ze hlavicka doroste (na zadne cviceni jsme nechodili,jen nas na zacatku poucila,jak ho mame stimulovat k prave strane). Syn se narodil tri tydny pred terminem,pretaci se na brisko od 6.mesice a od te doby take travi vetsinu casu na brisku a asi cca mesic se jiz hybe i v postylce-nataci hlavicku doprava i do leva a snazi se spat i na boku (tam se vsak ne moc dobre udrzi,takze to bez fixace nelze). Bohuzel jsem se o knihach od pani Kiedronove dozvedela az kdyz byly synovi tri mesice,tudiz jeji praktiky uplatnuji az od teto doby,kdy jiz byl s hlavickou problem.
Chtela jsem se Vas proto zeptat,jestli byste mi doporucili koupi peroveho polstarku (60x40) z vasi edice. Syna ukladame do postylky,ktera ma matraci v kombinaci kokos molitan a na ni jeste pod syna pokladam rozlozenou zavinovacku z duteho vlakna a plenu.prikryty je perinkou z duteho vlakna.
Take jsem se chtela zeptat,zda-li polstar neni zavadny kvuli pateri (zpravidla je polstar doporucovan az od 1 roku ditete) a dale kvuli alergii. Muj manzel totiz trpi alergii na peri,tak jestli pripadne nemuze drazdit i syna,ktery muze mit tak k alergiim dispozice.
Predem Vam moc dekuji za odpoved,
S pozdravem K.

Milá paní K.

Ideální prevencí před oploštěním záhlaví je skutečně péřový polštářek a péřová peřinka, na které ukládáme dítě od narození do 5.-6.měsíce věku.
Na polštářku a peřince se dítě propadne zády (těžištěm) na pevný rovný základ Vaší kvalitní matrace, což je důležité pro zdravý rozvoj páteře.
Peří se nahrne do stran a lehce pod hlavičku.
Tím dojde nejenom k protažení šíje, ale také se vytvoří hlavičce i tělíčku příjemné, teplé a pohodlné prostředí.
Toto prostředí dítěti nabídne jakési mantinely, které umožní dítěti odpočívat stabilně v takové pozici, do které je rodiče uloží.
Proto je velmi důležité dítě od narození pokládat na péřovou peřinku a polštářek do osy.

Polštářek tedy využíváme od narození po celý život. Určitě je vhodné ho maličkému zakoupit.

Pokud měl chlapeček neustále sklon ke sležení hlavičky, pak bych měla podezření na nedostatek, nebo špatný způsob podávání vitamínu D. Prosím, poraďte se s lékařem.
Nyní, když je již častěji v poloze na bříšku, tak máte naději, že se tvar hlavičky postupně upraví.

Alergie na čisté peří je naprosto vzácná. Lidé jsou alergičtí spíše na roztoče, kteří se nachází v neopečovávaném, udusaném, propoceném a nevětraném peří.
Pokud budete mít polštářek i peřinku z vyčištěného a vyfoukaného peří, a poté ji budete také pravidelně načechrávat a větrat, pak je velká naděje, že ani manžel nebude mít potíže.

O významu peřinky a způsobu využití , ale i o správné manipulaci s dítětem a o jeho vývoji se nám podařilo natočit internetové kurzy, které jsou rodiči nesmírně žádané a oblíbené.
Podívejte se na www.evakiedronova.cz.

Mějte se moc hezky :-)

Eva Kiedroňová

Pasení koníků

Dobrý den paní Kiedroňová,
moje dcera měla 4 měsíce a při položení na bříško nechce pást koníčky, když ji držím ramínka u sebe, tak pěkně zvedá hlavičku otáčí ji na všechny strany, ale jakmile ji pustím, roztáhne ruce do stran položí hlavičku na podložku a začne zvedat zadeček a jakoby začne plavat a točit se dokola . Teď byla 14 dnů nemocná, tak jsme koníčky netrénovali, předtím je pásla hezky, je možné že to po dobu nemoci, kdy jsme koníčky netrénovali zapomněla? Když ji včera doktorka na 4 měsíční kontrole zatáhla v pozici na zádech za ruce, tak neměla snahu zvednout hlavičku. Téměř od narození ji nosím v polohách uvedených ve Vaší knize Něžná náruč přes koťátko, klubíčko až po klokánka, v něm si hlavu drží krásně, rozhlíží se po okolí... Teď se ještě začala zvedat v pozici na zádech tak, že se zapře o ruce a nohy a prohne se v zádech směrem nahoru, Dále se snaží točit na bok, ale zaklání při tom hlavu dozadu (není v ose)... (když ji otáčím já, tak jí hlavu přidržím, to v ose vydrží) Prosím Vás o Vaše rady jak dál pokračovat, aby bylo u malé vše pořádku.
ještě jsem zapomněla uvést, že ji mám od narození na klínku, kvůli ublinkávání. Nemůže to ovlivnit nějak její vývoj? děkuji D.


Milá D.

Podle toho, co popisujete se domnívám, že Vaše dcera má slabé bříško, které si musí posílit nejdříve prostřednictvím her v poloze na zádech a na boku, při kterých ho lákáme ke zvedání končetin a mávání s nimi nad tělíčkem. V tomto věku se dá bříško posílit poměrně rychle, když jí umožníte v době bdění pohyb bez plen a když  jí  každou chvíli v průběhu dne pomůžete pochopit, jaké svaly má používat..

Vaše pomoc spočívá ve správné celodenní manipulaci a pravidelné hře s maličkou v průběhu celého dne, a to tak, že ji:

- nejdříve položte holčičku na záda, svlékněte jí kalhoty i ponožky a rozbalte ji z plen. Možná, že si všimnete, že hned začne více zvedat nohy nad bříško, které tak začne okamžitě posilovat.
- poté jí položte dlaň na bříško i hrudníček a stále ji lehce tlačte k podložce. Příliš se nad ní nenaklánějte, zůstaňte hlavou nad jejími kolínky, aby byla nucena dívat se směrem k nožkám a protáhnout šíji
- povídejte si s ní a lákejte ji druhou rukou s hračkou tak 10-15 cm nad bříškem k jejímu uchopení. Hračkou uhýbejte směrem ke kolínkům, po chvilce jí hračku vložte do ruček.
- poté ji jemně škrábejte po stranách bříška směrem ke stydké sponě. Tím ji vyprovokujete opět ke zvedání nohou nad podložku a posilování bříška.
- jakmile má stále všechny končetiny nad tělíčkem, tak ji lákejte k obratu svou hlavou i hračkou. Na boku mu nedovolte záklon hlavičky a stále ho hračkou lákejte k pohledu dolů, směrem ke svým kolínkům
- poté ji dotočte na boko břicho (do křížového vzpřímení) tak, aby se opírala o předloktí a kyčelní kloub, kolem kterého se otáčela, a opírala se o kolínko nakročené vrchní dolní končetiny. Můžete ji pomoci tlakem na pánev a stehno nakročené nohy. Stále ji motivujte k uchopení hračky na podložce v úrovni bříška, aby se musela neustále lehce předklánět a choulit do klubíčka.
- Poté jí pomozte a hračkou ji lákejte k obratu zpět na záda a poté opět ke zvednutí končetin. Po chvíli ji lákejte stejným způsobem k obratu na druhý bok. Toto zopakujte alespoň 3x vlevo a 3x vpravo.
- Teprve pak ji dotočte bříškem na vaši dlaň (hřbetem ruky se opírejte o podložku). Hračku ji přesuňte pod bradu a druhou rukou ji tlačte malíkovou hranou podkolení a dlaní na stehna.
- Po chvíli ji zvedněte i s hračkou v ručkách do pozice klokánka či koníčka. V těchto polohách ji lákejte stále k pohledu dolů nebo na hračku v ručkách.

Ve všech těchto polohách se Vám tak posílí a získá tak dokonalou představu o správném zapojení bříška i způsobu obratu, že to brzy začne postupně stále lépe zvládat sám.
Ideální bude, když se dostavíte do některého z center BC Kenny (vizwww.evakiedronova.cz - centra) do poradny o psychomotorickém vývoji dítěte, kde Vám naše specialistky vše ukážou nebo když si pořídíte publikaci či postupně všechny díly internetového kurzu Rozvíjej se děťátko, kde je vše prakticky znázorněné a vysvětlené.

Přeji Vám hezké dny.

Eva K

Bolesti bříška 2

Dobrý den,
prosím o radu ohledně uspávání 2 měsíčního chlapečka. Po každém kojení trpíme prdíkama, protože malý brečí po každém jídle- celý sebou škube a kope nožičkama. Nevím tedy jak ho naučit spinkat samo v postýlce. Zatím s ním usínáme stylem držení za ručičku a přitulení v naší posteli. Pak když malý usne já už kolikrát také spím a už se budíme na další kojení. Nevím tedy jak ho začínat učit spát samotného v postýlce? Nevím jestli se to zlepší až po 3 měsíci, kdy všichni tvrdí, že prdíky ustanou. Jinak jsem si před týdnem pořídila první díl Vaší knihy a nyní jsem si koupila i druhý díl. Do této doby jsem si vůbec neuvědomovala jak velký význam má správné uchopení a nošení malého. Polohu tygříka využívám k odříhnutí jelikož malý po několika minutách na bříšku brečí a vsteká se, ale pouze po krmení.
Prosím o radu ohledně uspávání. Děkuji moc a s pozdravem T.



Milá T.

Dovedu si představit, jak Vás tato situace trápí.

Vřele Vám doporučuji maličkého vždy před kojením rozbalit z plen a umožnit mu volně kopat nožičkama, aby si při vlastní aktivitě dobře nastartoval střevní peristaltiku a větry tak mohly lépe odcházet.

Zvedání nožek a kopání můžete povzbudit jemným škrabáním bříška ze stran.

Poté ho nahého ponoste v pozici klokánka střídavě na levé a pravé ruce a pohoupejte v pozici koníčka, a to opět střídavě na pravé a levé ruce.

V těchto polohách mu nejenže jemně promasírujete bříško a podpoříte práci střev, ale také ho příjemně unavíte a uspokojíte.

Kojte tedy vždy zásadně až po této stimulaci.

Ke kojení maličkého položte na peřinku, aby se při kojení cítil pohodlně, bezpečně i v teple a mohl tak veškerou energii věnovat pouze sání.

Otužování

Hezký den paní Evo
Můj dotaz směřuje k otužování. Vím, že se touto otázkou také zabýváte a proto by mě moc zajímalo jak správně na to?  Na plavání kojenců chodíme. Ale ráda bych začala své děti pravidelně otužovat, jak správně by se to mělo provádět?? Nerada bych jim nesprávnou technikou přivodila nemoc. Už tak pořád řešíme dokola rýmu a kašel a to je taky jeden z důvodů proč bych jim chtěla přirozeně zlepšit imunitu a začít s otužováním (synovi jsou 4 roky).

Předem moc děkuji za odpověď, S pozdravem K.
 


Hezký den paní K.

Ohledně otužovat se dá psychicky i fyzicky, a to hned několika způsoby. Na toto téma by se dala napsat zajímavě celá publikace (snad k tomu brzy dojde )

Doma je ideální dopřát dětem  pohyb v nahotě, ranní hygienu  vlažnou vodou, každodenní koupání ve vlažné vodě a závěrečné sprchování lehce chladnější vodou. Vše nabízíme hravou a nenásilnou formou.

Velmi důležité je doma pravidelně větrat, spát v chladnější a vyvětrané místnosti.

V době bdění je potřeba dopřát dětem co nejvíce pobytu a pohybu na čerstvém vzduchu, a to pokud možno za každého počasí (kromě silného větru, deště či ostrého slunce plus mínus 2 hodiny kolem poledne).

Velmi důležité je učit děti od narození na pravidelný pohyb při práci či sportu - pro zdraví i pro radost, a to nejlépe po vzoru rodičů .

Na ven Vám vřele doporučuji děti oblékat podle aktivity, kterou od nich očekáváte.

Pokud je chcete posadit do kočárku, tak je oblékněte stejně jako sebe a pro případ potřeby si vezměte do kabely svetřík nebo bundičku navíc.

Jestliže pobíhají, dřepají a stoupají, hopsají, lezou, hrají s i s míčem atd., tak je oblékněte o vrstvu méně, než sebe.

Pro otužování je vhodné, když nám je raději lehce svěže než teplo. Pokud máte strach, nebo než si na ten pocit zvyknete, tak se těmto pocitům vystavte alespoň po chvilkách a ty postupně prodlužujte.

 

S přátelským pozdravem

Eva K

Lezení

Dobrý den paní Kiedroňová,

obracím se na Vás s prosbou o posouzení psychomotorického vývoje mé dcerky Lucinky (10 měsíců) a jelikož si nejsem zcela jistá správným vývojem zároveň i o radu. Znám dobře Vaše knihy Něžná náruč a Rozvívej se děťátko, které nás doprovází vývojem obou mých dětí, čerpám z nich stále a pořádJ bohužel informace od praktického dětského lékaře jsou pro mě nedostačující…

Abych se ale vrátila k Lucince. Má 10 měsíců a ze začátku byla moc šikovná – ve 2. měsících krásně pásla koníčky, již ve 4 měsících se překulila na bříško a od 5. měsíce upřednostňuje polohu na bříšku. Nyní se začíná stavět, ale neleze. Pořád dává přednost plazení (plazí od 7. měsíce) a to ještě většinou přitahováním dopředu přes jednu ruku. Na kolínka se dostane z 2. vzpřímení i péruje, ale když se má dát do pohybu, spadne zase na bříško a doplazí se kam potřebuje. Teď jsme ve fázi, že začala naklekávat a z kleku se vytáhne (přitažením za ruce) do stoje. Bohužel „rytíře“ taky moc nedělá. Sama si zatím nesedne, boční sed ale zvládá na obě strany. Většinou si sedne tak, že při naklekávání si sesedne na patičky….

Mohla byste mi nějak poradit ohledně toho lezení, vím že je to pro vývoj moc důležité a nerada bych, aby to úplně přeskočila. Čím myslíte, že to je?

Pozn.: od začátku se snažím, aby byla co nejvíc ve volném oblečení na zemi a mohla se volně pohybovat.

Předem moc děkuji za odpověď,

S pozdravem I.

 

Milá I.

Moc Vám děkuji za milý dopis, ze kterého cítím, jak skvělá jste máma .

Je toho tolik, co bych Vám chtěla na Vaše dotazy říci, ale žel ta písemná forma je tak náročná nejenom na porozumění, ale také časově.

Denně odpovídám na desítky dotazů.

Pokusím se tedy alespoň stručně.

Podle toho, co popisujete, tak Vaše maličká má s největší pravděpodobností slabší bříško. Proto se cítí při plazení jistější.

Díky Vaší moudrosti, že ji neposazujete a nestavíte a že ji umožňujete pohyb bez oblečení, a také díky tomu, že máte bystré a šikovné děvčátko, tak se již naštěstí pokouší o nakleknutí a houpání v kleku.

Přestože ji to láká do vertikalizace přitahováním, tak jsem přesvědčená, že se Vám rozleze. Dejte ji čas a hlavně ji umožněte se stavět pouze u nízkých překážek - u krabice, tašky, vašich stehen, nízké židličky atd.

U nízkých překážek se naučí stoupat a klesat přes rytíře nejlépe.

Z celého srdce Vám přeji hezké a pohodové dny s vašimi dětmi.. Eva K.

Pokládání na bříško

Vazena pani Kiedronova, predem meho e-mailu bych se chtela omluvit za formu

(pisu z mobilu) a mozna ne uplne krasnou formulaci (pisu ve spechu kdyz

mimco

spi) dale bych Vam chtela velmi podekovat za nesmirnou spoustu inspirace pri

kazdodennim zachazeni s moji holcickou. I kdyz jsem se o vasich metodach

bohuzel dozvedela az po narozeni a co hur az v 5. mesici, kdy uz pozoruji

nejake chyby, ktere jsem zapricinila spatnym nosenim sveho miminka ,pevne

verim(a jsem v kontaktu s fyzioterapeutem) ze dokazeme vse napravit

dodrzovanim vasich rad a duslednym cvicenim. Mam v okoli spoustu tehotnych

kamaradek a vsem vase publikace a rozhovory v sama doma doporucuji, aby

zacaly  hned od zacatku spravne, kdyz ja jsem bohuzel tu moznost nemela. Ale

jiz k samotnemu dotazu. Ve vsech castech vasi knihy rozvijej se detatko

zduraznujete, ze dite se nema posazovat, protoze na to neni pripravene a tak

se chci zeptat proc se dava do polohy na brisko dokud se samo nepretoci. Ja

jsem z duvodu neznalosti Kristynku na brisko nedavala, nechtela tam byt, ale

ve 4. Mes se pretocila sama a od te doby je na brisku porad. Prosim o

vysvetleni proc se vsim se ceka nez to mimco zvladne samo, ale na brisko ho

pokladame. Dekuji jeste jednou moc za vasi praci, dala jsem si za cil

vsechny co znam informovat o vasem zpusobu manipulace s miminkem, aby nebyli

jako ja a  po nocich nedohaneli resty s vasimi knihami a rozhovory a meli

cas se v klidu  na to pripravit. Hezky den preje K.

 

Milá K.

Děkuji Vám za Váš milý dopis, ze kterého jsem měla velkou radost, protože Váš postřeh, že s polohou na bříšku není potřeba spěchat intenzivním nácvikem v samotné poloze je zcela správný. Nejhorší je, když rodiče přetáčejí děti na bříško bez přípravy v poloze na zádech a ještě v plenách a v oblečení.

Přesto je potřeba přípravě dítěte na kvalitní zvládnutí polohy na bříšku věnovat zvýšenou pozornost, neboť dříve či později se na bříško přetočí každé zdravé dítě, a to i to, které má slabé bříško.

Do polohy na bříško je proto vhodné dítě přetáčet, ale až po stimulaci břišních i dalších posturálních svalů v základní poloze na zádech nebo v náručí.

Nejdůležitější je nabídnout dítěti nejdříve správné podmínky v poloze na zádech, a to jak ke spánku, tak i k denním aktivitám.

K aktivitám dítěte v poloze na zádech v době bdění je potřeba ho svlékat nejméně z plen a  nejlépe do naha, aby mohlo aktivně zvedat nohy i ruce nad podložku.

Na kvalitní zvládnutí obratu dítěte do polohy na bříško ho ideálně připravujeme při hrách s dítětem na boku nebo při zvedání i pokládání nabalením.

Na samotné kvalitní zvládnutí polohy na bříšku ho také připravujeme při nošení v pozici klokánka či koníčka.

 

Z celého srdce Vám přeji spoustu krásných chvil při výchově Vašeho děťátka. Eva K.

Bolesti bříška

Vážená paní Kiedroňová.

Jsem Vaši obdivovatelkou a pečlivě sleduji Vaše stránky a zrovna čtu knížku Rozvíjej se, děťátko. 
V březnu 7. se mi narodil syn a snažím se mu maximálně věnovat a rozvíjet ho. 
Mám na Vás takový dotaz....jako asi každé miminko, tak i ho trápí prdíky a bolest bříška. Po půlhodině spánku ho to většinou vzbudí a nemůže už usnout. Před týdnem jsem ho zkusila otočit na bříško a on začak prdět a okamžitě zase usnul. Teď se takto budí pravidelně. Chvilku spí na zádech, pak začne kňourat, já ho přetočím a on je spokojený a pokračuje ve spánku a vydrží tak spát několik hodin. Mám ale strach, zda mu tím neubližuji. Nemůže se mu po stránce rozvoje něco stát? Mám pod ním monitor dechu a i tak ho každou chvíli kontroluji. Spíše mi jde o ten rozvoj. Aby se mu třeba nenamáhaly nějak nevhodně svaly atd. 
Děkuji za odpověď.

S pozdravem I.

 

Milá I.

Pokud Vašeho chlapečka trápí větry, tak Vám vřele doporučuji ho vždy po probuzení rozbalit z plen a lákat ho šimráním na bříšku ke zvedán nožiček nad své tělíčko a k samostatnému aktivnímu kopání nožkami.

Ideální je také chlapečka pravidelně večer koupat v příjemně teplé vodě, ve které se mu vykonává jakýkoliv pohyb daleko snadněji než na suchu. Proto je ve vodě aktivnější.

Při aktivitě dolními končetinami se povzbudí střevní peristaltika, díky čemuž se lépe uvolní střevní plyny a děťátko pak nebolí tolik bříško.

Před kojením ho vždy alespoň 10 min. noste střídavě na pravé a levé ruce v pozici klokánka a koníčka s dlaní pod bříškem (vše je popsáno a názorně předvedeno v internetovém kurzu: "Něžná náruč rodičů" viz http://kurzy.evakiedronova.cz/vyber-kurzu/ . V těchto polohách své děťátko nejenom příjemně psychicky uspokojíte a fyzicky unavíte, ale navíc nastartujete trávicí pochody i střevní peristaltiku. Děti pak nejenže lépe pijí, ale také je nebolí tolik bříško.

Ke spánku je pro dítě ideální poloha na zádech v pohodlném a teplém prostředí péřové peřinky a polštářku, do kterého se propadne těžištěm až na pevný rovný základ. Peří nahrnuté do stran mu podloží nejenom temeno hlavičky, která pak není v záklonu, ale také paže a nožky, které se mu po probuzení lépe zvedají na podložku k potřebné aktivitě. Dítě ležící v chladné a vyvětrané místnosti na polštářku a peřince se cítí tak příjemně, jistě a stabilně, že dobře spí. Stabilní poloha na zádech, na kterou si zvyká vždy v době spánku je pak základem pro správný vývoj ve všech polohách.

Poloha na bříšku je v tomto věku pouze cvičná poloha, ve které se musí dítě připravit na budoucí vzpřímení.

Vše vysvětluji v internetovém kurzu "Rozvíjej se děťátko".

Přeji Vám krásné a pohodové dny a těším se na jakýkoliv další kontakt s Vámi.

S přátelským pozdravem 
Eva K

Koupání doma ve vaně

Dobrý den paní Kiedroňová,

mám 16 měsíčního chlapečka a nechce se koupat. Jak ho dám do vody, tak strašně pláče. Podle mého názoru to může být zapříčiněno tím, že mu jednou týdně myji vlásky a voda mu stéká do obličeje, což nemá rád. Asi před týdnem jsem mu umývala z vlásků přípravek proti Saboree šamponem, který mi dala paní doktorka (tímto šamponem to vůbec nešlo smýt), na druhý den měl mastné vlásky a tak jsem mu myla hlavičku ještě jednou. Od té doby mi ve vaně nechce vůbec sedět, jen mu namočím nožičky, tak začne usedavý pláč a natahuje ručky, že chce ven. Chtěla jsem se Vás zeptat, co mám dělat. Vodu má cca nanejvýš 35 stupňů, což mu předtím vyhovovalo. Nalákat ho na zajímavou novou hračku nemá u našeho malého smysl. Nové věci odmítá a musí se na ně zvykat. Bohužel jsem ho odmala nezvykala na vodu v obličeji, což už nevrátím zpět - mytí vlásků by bylo rozhodně snažší. A tak prosím o radu. Nechci ho do koupání nutit, aby to nebylo ještě horší.
Děkuji za každou radu. S přáním hezkého dne. S.

Milá S.

Podobnou situaci prožívají stovky rodičů.
Je mi to moc líto, že jsem Vám neměla příležitost poradit dříve, že děti je potřeba jemně, citlivě a s láskou již od narození každý den koupat a pokládat na záda i se zanořenými oušky, a také ho při koupání sprchovat i přes hlavičku. Novorozencům a dětem do cca 5.měsíce věku to vůbec nevadí, protože jsou na vodu přirozeně adaptováni. Pak zapomenou a naopak jim voda přes hlavičku působí velký stres.

Nyní je potřeba se vyzbrojit především velkou trpělivostí.
Vřele Vám doporučuji chlapečka koupat i nyní každý den.
Napusťte mu do vany cca 6-7 cm vody, dejte mu do vody nějakou panenku a spolu ji sprchujte přes hlavičku, pokládejte na záda, učte bublat, cákat atd.
Přitom vytvořte milou atmosféru. Vše, co chcete po Vašem chlapečkovi, tak nejdříve ukažte na panence. Lákejte maličkého, ať i on vše panence ukáže.
Půjčte mu sprchu do ruky, ať si s ní hraje.
Berte ho s sebou do sprchy a buďte mu vzorem. Ukažte mu, jak Vám je příjemné se sprchovat přes hlavu.
Pozor, počítejte však s tím, že mu to může trvat i měsíc, než s Vámi začne alespoň trošičku spolupracovat, sám si lehne na záda a osprchuje si hlavu.
Je potřeba být na jedné straně velmi strhující a motivující a na straně druhé velmi trpělivý, nenutit ho a nedopustit se zrady.
Nikdy mu nemyjte hlavičku násilím. Hodně s ním komunikujte.

Přeji Vám hodně trpělivosti a lásky :-)
S přátelským pozdravem
Eva K

Predilekce hlavičky

Vážená paní Kiedroňová,
Mám 8mi měsíčního syna. Od 3 měsíců jsme cvičili Vojtovu metodu skrz lehkou predilekci hlavičky doprava. Hlavička je zdá se napravená, ale na rehabilitaci mi řekli, že ta lehká predilekce tam stále je (já ji tam taky vidím). Znamená to, že se tohoto problému nelze nikdy zbavit?
Hlavičku krásně otočí na obě strany i když na pravou mu to jde lépe než na levou stranu, přetáčí se na obě strany,ale někdy jde vidět, že se přetáčí více na tu jeho pravou stranu. 
Velice mě trápí, když večer spinká, tak pořád spinká na jeho pravé straně (na pravém boku nebo na zádech s hlavičkou otočenou doprava) na rehabilitaci jsem jim říkala, že to takhle dělá, tak mi řekli, že to nemám řešit, že ty svaly jsou stejně ve stavu pasivním, že ho raději mám nechat vyspat, než abych ho pořád srovnávala. Jenže já mám strach, aby pak třeba neměl přeleženou ručičku nebo celkově se mu špatně spinkalo. Mně by se taky nelíbilo kdybych celou noc spala na jedné straně. Co můžu pro to prosím Vás udělat?

Jinak na RHB chodíme stále, ale necvičíme už Vojtovu metodu, ale Bobatha na míči, moc se mu nechce lézt a ani sedět, ale věřím, že má ještě čas a vše dožene Emotikona smile
Předem Vám děkuji za odpověď, velice Vám fandím, jste skvělá a hrozně příjemná Emotikona smile.
S pozdravem V.M.

Milá V.

Vřele Vám doporučuji ukládat chlapečka vždy ke spánku na péřový polštářek a to jak do postýlky, tak do kočárku.
Těžká hlavička propadne středem polštářku až na pevný rovný základ.
Strany polštářku mu nabídnou pohodlnou oporu a jakoby mantinely ze stran.
Jakmile usne, tak mu jemně a citlivě hlavičku podložte zezadu a zespod rukou, protáhněte v šíji, srovnejte hlavičku do osy a položte.
Po položení založte polštářek z obou stran hlavičky tak, aby vytvořily mantinely.
Ve spánku na polštářku, který zahřívá oblast šíje a kdy dítě leží uvolněně a pravidelně dýchá, tak se spasmy na šíji uvolňují nejlépe.

Vhodný polštářek najdete v e-shopu na stránkách www.evakiedronova.cz.
Mějte se moc hezky

Eva K

Masáže plosek nohou u miminek

Dobrý den paní Kiedroňová.

Ráda bych se Vás zeptala, proč prý nedoporučujete masáž plosky nohou u malých dětí či spíše miminek??Mám informaci, že prý se zastavuje vývoj dětí touto masáží...Můžete mi prosím Vás říci z jakého důvodu se zastavuje vývoj dětí??A jak by se ploska neměla masírovat??
Vadí i jen pohlazení plosky a masírování každého prstíku zvlášť-dle Jany Hašplové-Masáže dětí a kojenců?? Vždyť na plosce nohou jsou reflexní zóny všech orgánů těla..???
Děkuji Vám moc za Vaši odpověď a přeji Vám pěkný den.JH
 

Milá paní JH
Stimulace chodidel vyvolává především u novorozenců a dětí do cca 3. měsíce věku napínání nohou. U některých více a u některých méně. To záleží na stavu CNS po porodu.
Toho si můžete všimnout, když novorozeně leží na zádech a vy se nad něho nakloníte, tak jakmile dítě ucítí, že se může opřít o Vaše bříško, tak se odrazí.
Podobně je to u nahého dítěte v poloze na bříšku.
Jedná se víceméně o stimulaci vrozeného reflexu plazení či stoje na nohou, ale v lehu dítěte. Žádný vrozený reflex není vhodné zbytečně stimulovat.
Toto opakované dráždění vyvolává u dětí zvýšené svalové napětí.
Tyto děti pak často napínají a kříží nožičky, opírají se o chodidla a celkově se propínají do záklonu.
Masáže chodidel jinak také považuji za velmi užitečné a příjemné, ale nejdříve až pro děti po 3.měsíci věku, a to velmi opatrně.
Při masáži chodidla doporučuji jednou rukou přiložit stehýnko masírované nožičky dítěte na jeho bříško a druhou jemně masírovat. Poté budete stejným způsobem masírovat nožičku druhou.
Doporučuji však všímat si, jak reaguje Vaše dítě.
Pokud reaguje klidně, aniž by vykopávalo nožičky do zvýšeného napětí, tak se nic neděje.
Pokud si však všimnete, že ho masáž dráždí ke zvýšenému svalovému napětí na nožičkách, tak to raději odložte na někdy později.
S přátelským pozdravem
Eva Kiedroňová

Problémy se spánkem dítěte

Prosba o radu Dobrý den, vlastním celou sérii Vašich knih a musím uznat, že Váš přístup i Vaše postupy mají význam! Mnohdy nám opravdu pomohly, když jsme potřebovali syna zklidnit, vhodně s ním manipulovat, navyknout jej na rituály, naučit se plavat v domácí vaně apod. Co nás ale trápí je denní spánek. O tom jsem v knize našla pár řádek. Potřebovala bych příručku výhradně o spánku :-) Píšete 3x po dvou hodinách, dohromady 16 hodin. Od počátku jsme syna navykli na večerní usínání ve své postýlce, a i když to stálo pár slz, dnes jsme za to rádi - usíná na minutu přesně a bez problémů. Spí většinou celou noc, max. jedenkrát se probudí ke kojení. Dnes má téměř 5 měsíců, spí 10 hodin v noci, celkem asi max. 14 hodin. Přes den jako novorozenec i malé miminko spal méně než by měl, často se budil. A jak to máme dnes? - dopoledne usne na půl hodiny a ještě na dvě hodiny. Po obědě (začali jsme již s příkrmy, syn je délkou nadprůměrný) už usne jen dvakrát po půl hodině. I s křikem, i s pohlazením, i s plným bříškem pouze na půl hodiny... Nemám dostatečný náhled nad tím, co bychom měli změnit. Mým přáním je, aby měl dostatečný prostor k odpočinku a zvládl vstřebat všechny zážitky, během spánku. On se odpočatý zdá být! Ale já bych potřebovala vydechnout a lehnout si třeba i s ním:) Pokud najdete čas k odpovědi, budu ráda. V knihkupectví jsem nalezla knihy, kde řeší hlavně noční spánek a ten máme Bohudíky v pořádku. Pediatrička mě uklidnila, ať to neřeším, když spí v noci. A navíc - manžel spí, co ho znám 6 hodin v noci a max. 0,5 hodiny přes den. Teď mi můj dotaz připadá zbytečný... Asi jsem si odpověděla. S pozdravem V. P., dětská psycholožka na MD
 

Milá paní V.

Děkuji Vám za Váš milý dopis, který mne nesmírně potěšil.
Velmi obdivuji Váš přístup k Vašemu synovi i k celé otázce, o které mi píšete.
Závěr dopisu byl nejlepší Emotikona smile.
Váš chlapec je s největší pravděpodobností velmi zvídavé a bystré dítě, které je spokojené, protože je dobře vyspané nejdůležitějším nočním spánkem.
Přes den se chce rozhlížet, vnímat okolí, hrát si i povídat s Vámi a učit se. Nechce si nechat nic ujít Emotikona smile.

Vím, že pro Vás je to velmi vyčerpávající.
Zkuste se domluvit s manželem, aby v rámci možností s ním vyšel na odpolední procházku sám a vy si na chvíli odpočiňte.
Věřím, že Vám to všem pomůže. Emotikona smile
Mějte se moc hezky a pokud budete mít chuť, tak mi napište, jak se Vám daří.

S přátelským pozdravem
Eva Kiedroňová

Jaká je nejvhodnější matrace pro miminko?

Dobrý den, jako všechny matky, řešila jsem i já před porodem koupi vhodné matrace do postýlky dítěte. Známý mi doporučil jednoho soukromníka, který dětské matrace vyrábí a ví (prý podle nějakých norem nebo standardů) jak tvrdá by matrace správně měla být. Nechali jsme ji tedy u něj vyrobit, ale nakonec to dopadlo tak, že dcera (3 měsíce) spí mezi mnou a manželem v naší posteli (resp. rozkládací pohovce), na kterou jsme pořídili (kvůli tvrdosti pohovky) matraci z paměťové pěny. Teď se začínám trochu obávat o správný vývoj tělíčka dcery a zda tato matrace není pro ni moc měkká, protože mezi tou v dětské postýlce a tou naší je opravdu veliký rozdíl. Na druhou stranu je ale fakt, že ta v postýlce mi přijde až moc tvrdá - já bych se na ní opravdu nevyspala. A četla jsem různé články jak je nepřirozené položit novorozeně, které bylo 9 měsíců v měkkoučku, najednou na rovnou tvrdou matraci. Jak tedy poznám správnou tvrdost? A jak vážné následky může mít spaní takhle malého dítěte na příliš měkké matraci? A od jakého věku je vhodné začít dítě ukládat na tvrdší matraci? Děkuji moc za odpověď.
 

Milá paní A.

Matrace, kterou jste zakoupila bude určitě moc dobrá, ale nyní, v tomto věku je potřeba na ni pokládat Vaši holčičku na načechranou polo vysypanou péřovou peřinku a polštářek, které nabídnou Vaší dcerušce nejenom pohodlí, ale také pocit jistoty, bezpečí a tepla.

Péřové prostředí je ideální proto, že dítě se do něj propadne až na pevný rovný základ a peří se nahrne do okrajů peřinky, kde dítěti vhodně podloží nejenom temeno hlavičky, ale také všechny končetiny. Dítě se cítí takto pohodlně, jako v hnízdečku, se pak může uvolnit, pravidelně dýchat a dobře trávit.

Více o peřinkách se můžete dozvědět zde: http://www.kennyshop.cz/page.html?chapter=0&id=30&zenid=3k2i12h5qiciripsdrbmp9bim7 nebo zde:http://kurzy.evakiedronova.cz/videokurzy/kurz-1/ .

Přeji Vám krásné dny a hezké chvíle při výchově Vašeho vytouženého děťátka.

 

S láskou Eva K

Organizační - Kurzy

Jak lekce probíhají?

Před zahájením kurzu doporučujeme nejdříve zúčastnit se informativní schůzky, kde se rodiče doví veškeré důležité informace potřebné ke zdárnému průběhu výcviku. Dítě si zvyká na nové prostředí, více lidí a jinou akustiku ještě bez toho, aby muselo vstupovat do vody. Rodiče si vyřídí v klidu veškeré záležitosti a mohou si tu nakoupit plavky pro dítě a plaveckou čepičku i plavecké brýle pro rodiče.

První lekce je pak podstatně klidnější. Přesto je lépe počítat s tím, že dítě může plakat i 3-5 lekcí. Důležité opatření, aby dítě neplakalo, je, že musí z rodiče doslova cítit, že se těší a že to bude fajn. Ideální je, když je rodiče psychicky připraví a radostně naladí již doma, po cestě, po vstupu do centra, v šatně, ve sprše i v bazéně. S dítětem je potřeba stále mluvit, vše mu ukazovat a nadšeně vysvětlovat. Nedat mu ani šanci, aby mělo důvod nebo čas se začít něčeho bát.

Také je velmi důležité být dítěti neustále vzorem. Chceme-li, aby se těšilo, dodržovalo hygienu, s úsměvem a nahlas zdravilo, zpívalo, spolupracovalo, potápělo se uvolněně v čepičce a v brýlích, snášelo statečně chladnější vodu v bazéně atd., tak to musí vidět nejdříve u nás, rodičů.

Vždy před vstupem do vody probíhá 10 až 30 minut teoretická část a rozcvička na suchu. Po důkladné hygienické očistě rodičů i dětí v nahotě mýdlem a po osmělení vodou z bazénu probíhá třicetiminutový výcvik. Lekce v bazéně se skládá z pětiminutového rozplavání, z dvacetiminutové hlavní fáze, kde se rodiče s dětmi učí nové a náročnější prvky a pětiminutového vyplavání příjemnou činností. Vše probíhá hravou, citlivou a nenásilnou formou, za doprovodu písniček a básniček.

Činnost ve vodě je zaměřena na rozvoj základních plaveckých dovedností, jako je polohování, výdechy, potápění a skoky, při kterých dochází k rozvoji rovnováhy, orientačních dovedností, koordinace pohybů i síly svalů. V tomto období je pro nové dítě nejobtížnější zvyknout si na chladnější vodu, polohu na zádech, výdechy do vody a potápění. Toto vše lze naštěstí denně trénovat také doma ve vaně.

V bazéně probíhá výcvik v osmi až desetičlenné skupině, kterou vede instruktorka slovem i ukázkami na panence. V lekcích panuje příjemná a pohodová atmosféra. Děti i rodiče si jsou kamarády a velkou vzájemnou inspirací. Přijďte se podívat, uvidíte sami!

Je nutné se na kurzy plavání předem připravit?

Dítě bylo doposud pouze v domácím prostředí mezi rodinnými příslušníky a zatížené pouze běžnými aktivitami – hra, osobní hygiena atd. Rodiče ze strachu o zdraví dítěte většinou přetápějí byty, příliš oblékají, málo větrají a ven vyvážejí dítě většinou autem nebo v kočárku, a to pouze je-li pěkné počasí. Výsledkem je, že je ve valné většině spíše zchoulostivělé.

Chceme-li takto vedené děti s rodiči zapojit do „plavání“, pak je nutno si uvědomit všechny vlivy a okolnosti, které budou znamenat pro dítě změnu a zátěž:

  • většinou se aktivity zahajují na podzim, v zimě, na jaře (ojediněle v létě ) = sychravé proměňující se počasí náročné i na udržení zdraví pro nezatíženého člověka (chřipkové epidemie, ...)
  • zvýšená fyzická zátěž
  • zvýšené nároky na psychiku – adaptace – cizí prostředí, tváře, jiné osvětlení, velká plocha i teplota vody a jiná akustika děti děsí = zpočátku oslabuje
  • zvýšené nároky na otužilost = docházka za jakéhokoliv počasí, svlékání v šatnách do naha, sprchování nějak teplou vodou, mokré tělíčko v jinak teplém prostředí, teplota vody, vzduchové koupele po vytažení z bazénu, sprchování, sušení a ven, …

Prevenci je dobré zahájit nejlépe 14 dnů před nástupem do kurzu.

  • Psychická prevence - Beseda pro rodiče s dětmi spojená s prohlídkou prostor a náhledem na ukázkovou lekci, která ještě není zatížena svlékáním, sprchováním ani vstupem dítěte do vody (dítě v náručí rodiče se pouze seznamuje s novým prostředím, akustikou, tvářemi
  • Fyzická prevence - Zahájení pravidelného pohybu za každého počasí (plavání, cvičení, procházky)a otužování ještě před nástupem do kurzu – časté procházky i za nepříznivého počasí, přiměřené oblékání, vzduchové koupele, pravidelné větrání, ochlazování teploty vody ke koupání, sprchování stále chladnější vodou
  • Zdravá výživa a podávání doplňků výživy, a to nejlépe 14 dnů před nástupem a poté ještě měsíc po nástupu do kurzu, vždy na jaře, na podzim a v období chřipek i prudkých změn počasí.
  • Přísun čerstvého vzduchu – pravidelné větrání
  • Aklimatizace po plavání – v šatně osušit, promasírovat a lehce obléknout, poté se přemístit na 20-30 min. do recepce – nakrmit, pohrát si, odpočinout. Před odchodem přiobléknout svetřík a přenést do vstupní haly ke kočárku – dooblékat, zabalit do … (dle počasí) a vyjet ven.

Mohou na lekci chodit oba rodiče?

Lekce se mohou zúčastnit oba rodiče, jen jeden z nich je však aktivním rodičem v lekci. Druhý rodič je pouze pozorvatelem.

Co když budeme nemocní nebo pojedeme na dovolenou?

Za z jakéhokoliv důvodu zameškané lekce nabízíme lekce náhradní. Za 2 předem omluvené lekce vzniká nárok na 1 náhradní lekci, a to buď formou řádné lekce vybrané nejpozději do konce zaplaceného bloku, nebo formou rodinného plavání až 4 týdny po ukončení bloku v předem dohodnutém termínu s vedoucí daného centra.

Kolik rodičů s dětmi je v jedné lekci plavání?

Rodiče s dětmi jsou rozděleni do skupinek dle věku a pokročilosti. V každé skupince je maximálně 10 dětí (záleží na věku dětí a velikosti bazénu).

Kolik lekcí je v kurzu plavání?

Celý rok je rozdělen do 6ti cca dvouměsíčních bloků. Počet lekcí v bloku je různý. Lekce probíhají 1x či 2x týdně, finančně i metodicky je výhodnější zvolit plavání 2x týdně. Délka lekce závisí na vybraném centru – v Praze-Modřanech, Praze-Benicích, v Třinci a Novém Jičíně plaveme formou „balíčku“ – 20 min. cvičení v kombinaci s 30 min. plaváním.

On-line video kurzy

Způsob prohlížení on-line kurzu

Vážení,

zašlete mi po zakoupení internetového kurzu tento kurz také na  DVD?

Děkuji P.

 

Milá P.

 

Tento typ kurzu šíříme pouze prostřednictvím našeho webu.

Dle obchodních podmínek ho budete mít k dispozici po zakoupení po dobu jednoho roku.

V případě zájmu o prodloužení platnosti na další rok zaplatíte pouze symbolický poplatek 50,- Kč za celý díl, o jehož prodloužení budete mít zájem.

Důvodem je nejenom ochrana proti neoprávněnému šíření, ale především možnost kdykoliv kurz doplnit o nové poznatky.

Pevně věříme, že tato forma je ideální ku prospěchu všem.

Přeji Vám krásné dny a těším se na jakýkoliv další kontakt s Vámi

S přátelským pozdravem

Více informací v kurzech

Dobrý den

Zakoupila jsem si internetový kurz: "Rozvíjej se ďěťátko ...", od kterého jsem očekávala doplněné a rozšířené informace ze stejnojmenné knihy, kterou mám již pečlivě prostudovanou.

Jsem fyzioterapeut a od kurzu jsem očekávala konkrétní cviky na rozvoj PMV dítěte v jednotlivých měsících. Budete ještě něco dotáčet?

V.

 

Vážená paní V.

Děkuji Vám za zpětnou vazbu, které si nesmírně vážím.

Na webu je prozatím dostupný pouze 1.díl kurzu "Rozvíjej se, děťátko ...", který je zaměřen nejenom na princip přirozeného rozvoje dítěte v jednotlivých oblastech, ale také ve všech souvislostech.

Tyto informace by měly být základem pro každého rodiče, aby pak dokázali nabídnout svému dítěti správnou stimulaci nejenom přiměřeně, ale také správným způsobem.

Celý rok jsme doslova intenzivně pracovali na výrobě nejenom tohoto, ale i dalších, nesmírně náročných dílů.

V dalších dílech prezentujeme možnosti vývoje a stimulaci dítěte postupně, a to po trimemonech.

Ve 2.díle jsme se zaměřili na projevy a stimulaci novorozence, ve 3.díle na dovednosti a stimulaci dítěte do 3.měsíce věku, ve 4.díle do 6.měsíce věku, ve 5.díle do 9.měsíce věku a v 6.díle  do 1 roku.

V těchto dílech je naopak spousta informací i činností, které v knize nejsou. Věřím, že se Vám budou líbit 

Nyní dokončujeme poslední úpravy na 2.,3. a 4.dílu, které bychom chtěli zveřejnit na webu nejpozději do poloviny července.

Poté teprve začneme pracovat na 5.a 6.díle. Dokončení těchto posledních dílů kurzu RsD očekáváme do konce roku.

Natáčení a zpracování filmů na toto téma je nesmírně náročné.

Je potřeba natočit a nafotit stovky dětí a vychytat tisíce situací, na které potřebujeme upozornit.

Není jednoduché také najít formu, jak tuto přirozenou, ale zároveň nesmírně složitou oblast pojmout tak, aby byla zajímavá, vypovídající a podnětná.

Je velmi těžké uspokojit každého.

Přestože jsou tyto kurzy určeny především pro potřeby běžných rodičů, tak si je s velkou oblibou objednává spousta pediatrů, fyzioterapeutů, psychologů, ortopédů i neurologů.

Na zveřejněný 1.díl jsme dostali zpětnou vazbu již od stovky rodičů i odborníků, ze kterých naštěstí  plyne velké nadšení.

Celá řada rodičů se svěřila, že nenašla čas přečíst si publikaci, ale vyhovovala jim forma praktických ukázek a informací prostřednictvím videokurzu, ke kterému si sedli ve volné chvíli v teple domova.

Rodiče, kteří si knihu prolistovali a zběžně pročetli často píší, že z publikace zdaleka nepochopili všechny informace a souvislosti tak, jak to postřehli ve videokurzu.

Téměř všichni rodiče píší, že již tento díl videokurzu je pro ně stručnější, věcnější, názornější a více vypovídající než zdlouhavý text a statické fotografie v publikaci.

Proto mi prosím odpusťte, jestli se mi prozatím nepodařilo naplnit Vaše očekávání.

Pokud mi dáte důvěru a shlédnete i další díly, pak Vám budu velmi vděčná za Vaše další názory a postřehy.

Přeji Vám krásné dny a těším se na jakýkoliv další kontakt s Vámi.

 

S přátelským pozdravem Eva Kiedroňová

Technické

Proč peří v peřince?

Dobrý den, jak důležité je používat právě péřovou peřinku? Lze nahradit jiným materiálem? Děkuji

Eva Kiedroňová: Péřové prostředí skutečně nenahradí žádný jiný materiál. Duté vlákno se má tendenci rychle sležet, klouže a pálí. Důležité je drané, vyčištěné, vyfoukané a pravidelně čechrané husí peří, do kterého se dítě může propadnout až na pevný rovný základ kvalitní matrace v postýlce či kočárků. Peří, které se nahrne do okrajů peřinky mu pak nabízí ideální hnízdečko. Více informací o peřince najdete v radách na stránkách www.kenny.cz.

Peřová peřinka

Dobry den,

mam dotaz, jedna se o perovou perinku - dracek, jak vypada. Je k ni i popruh na uvazovani dokola, nebo je pouze na knoflicek ?  A zda ji mohu vyuzivat ikdyz jsem alergicka na roztoce prach...  Nemate prosim nejake foto, jak je zabaleno miminko v perince?

Dekuji za odpovedi I.
 

Milá paní I.

 

Peřinka dráček má podobný tvar, jako papírový drak na létání - má prodloužený cíp, kterým překrýváme nožky.

K pevnému zavinutí dítěte stačí knoflíčky. Je to pohodlnější. Pokud byste však chtěla dodat i popruh, pak si ho můžete doobjednat.

Peřinku dodáváme z čistě vypraného a vyfoukaného draného (80%) a prachového (20%) peří, ve kterém nejdou ani roztoče, ani prach.

Celá řada alergických maminek s ní pracuje bez problémů.

Roztoči potřebují ke svému životu i pomnožování teplo a vlhko.

Aby se v peřince nezačaly pomnožovat roztoči, tak je potřeba peřinku před každým použitím načechrávat, aby se doni dostalo co nejvíce vzduchu.

Vzduch zajistí vysušení případné vlhkosti, která se může do peřinky dostat slinami i potem.

V případě pomočení peřinky stačí vyprat povlečení.

Povrch sypkoviny s peřím je přírodně impregnovaný tlakem, horkou parou a lisováním, proto ji stačí čistit pouze povrchně.

Tato impregnace však postupně, používáním slábne.

Před použitím ke každému dalšímu dítěti proto doporučujeme odnést výplň do čistírny, kde Vám peří vyperou, vyfoukají a ušijí na něj obal z nové impregnované sypkoviny.

Jak balit dítě do peřinky, kdy a jak ji využívat najdete zde: http://www.kennyshop.cz/page.html?chapter=0&id=30&zenid=t45t4h9fkss2cqkgssbvrquk52

 

Mějte se moc hezky E.K.

Co když se miminko ve vodě počůrá nebo pokadí?

V případě kojenců je nejčastější, že se vymočí již během sprchování před lekcí plavání. Nestane-li se tak, únik kojenecké moči do bazénu není nijak hygienicky v nepořádku, protože kojenecká moč je v podstatě čistá a bez škodlivin. Děti již od útlého věku učíme, že před plaváním je vždy potřeba dojít si na nočník či WC. Ke kakání v bazénu dochází jen zřídkakdy, v těchto případech úniku stolice do bazénu zabraňují přiléhavé plavky z plavkoviny s těsnými gumičkami kolem stehýnek.

Jaká je teplota vody v bazénu?

V našich centrech, která disponují vlastním bazénem a slouží pouze našim potřebám (Praha-Modřany, Praha-Benice, Třinec, Nový Jičín), je voda ohřívána na teplotu 30 – 32° C, teplota vzduchu u bazénů bývá vždy těsně okolo 31°C. V centrech, ve kterých plaveme v pronajatých bazénech (Valašské Meziříčí, Frýdek-Místek), bývá voda o teplotě 28 – 32°C.

Není chlór pro miminka škodlivý?

Ve všech našich bazénech jsou hygienickou stanicí stanovené a přísně kontrolované minimální i maximální limity chloru pro kojenecké plavání, není tedy třeba mít obavy.