První roky života jsou pro rozvoj mozku dítěte rozhodující, prý dokonce položí neurologické základy pro intelektuální rozvoj v dospívání a dospělosti. Aby ne, když se novorozenec narodí se zhruba stovkou miliard neuronů a jejich vzájemné propojování (tedy synapse) hraje ve vývoji mozku (a tedy i intelektu) klíčovou roli. „Zjednodušeně bychom tedy mohli říci, že čím více synapsí se nám podaří vytvořit, tím si vytvoříme větší mozkovou kapacitu pro přijímání dalších informací,“ říká MUDr. Zuzana Ludvíková v Mense ČR pro nadané děti.
„Mozek dítěte přitom můžeme velmi jednoduše stimulovat již od raných okamžiků života dítěte tím, že u něj budeme podporovat vnímání okolí všemi smysly: zrakem, čichem, sluchem, hmatem a chutí.“ Jestli chcete smysly dítěte co nejvíce zapojit, dejte se do toho právě teď, kdy batole zažívá takzvané období „otevřených příležitostí“. Tady je pár tipů, jak na to.
Připravte si na tác dvě mističky, jednu naplňte různým obsahem (fazole, čočka, rýže…) a nechte jej dítě přesýpat z jedné do druhé. Pomůžou lžíce, naběračky i odměrka ze sunaru. Větší děti mohou i přelévat, zkusit objevy s kapátkem či mokrou houbičkou (když se zmáčkne), nebo přendávat fazolky pinzetou.
Do víček od přesnídávky vložte různé druhy materiálů (fazole, strouhanku, mouku, vodu, marmeládu) a nechte dítě hledat stejné páry. Obměna: malé nádobky, např. žloutky z kinder vajíček, naplňte rýží, kamínky atd. a nechte dítě hádat podle zvuku.
Do velké mísy dejte drobné předměty (např. korkovou zátku, celou skořici, klíč) a zalijte barevnou želatinou (připravíte podle návodu), můžete zkusit více vrstev, radost z hrabání pokladů z bažiny bude obrovitá! Želé můžete nahradit pískem či rýží.
Nechte v plastových mističkách zmrazit malé poklady (např. kostky duplo). Ledový obsah vyklopte a nechte dítě pomocí kladívka zmrazený poklad vydolovat. Mrňousům dejte do ruky dřevěné kladívko.
Věrné napodobeniny domácích zvířátek se hodí nejen k hravému poznávání, ale i k řazení zvířat podle druhů a řádů. Když budete zvířátka ukládat do dřevěných šuplíčků (třeba Fira od IKEA) podle skupiny, do níž patří (savci, ptáci, plazi, ryby, bezobratlí), bude mít dítě ve škole v přírodopise přirozený náskok.
Jste-li v kuchyni a vaříte, můžete dítě zabavit vyráběním ježečka. Vytáhněte cedník či sítko a nechte dítě do jednotlivých oček zapíchávat brčka, arevné drátky, špagety či špejle.
Postačí obyčejná miska či košík a kolíčky. Ukažte dítěti, jak správně umísti t kolíček na okraj nádoby, a nechte jej pokračovat podél celého obvodu. Obměnou je kolíčkovat na papírové kolečko, rozdělené na různé barvičky (dítě pak kolíčkuje barvu k barvě), lze však využít i čísla k nácviku počítání, stačí do jednotlivých dílků nakreslit puntíky a číslici a to samé na jednotlivé kolíčky. Kolíčky využijte i ke klasickému věšení – prádelní šňůru navažte například na topení v dětském pokoji, připravte „barevné prádlo“ (třeba ponožky) a nechte dítě věšet.
Vysypte na tác mouku (sůl, rýži) a nechte dítě, ať si prstem maluje. Starší může psát čísla nebo písmenka. Až ho to přestane bavit, přidejte vodu, třeba i různá potravinářská barviva a nechte ho ať hněte těsto.
Roličky od toaletního papíru nastříhejte na tři kusy, obarvěte je a nechte dítě navlékat na šňůru. Větším dětem udělejte housenkovou navlékačku z víček od PET láhví – nakreslete obrázek housenky, jejíž tělo tvoří různě barevná kolečka, podle něj pak bude dítě při navlékání postupovat. Z jednoho víčka udělejte hlavičku housenky, provlékněte provázek a připravte barevná víčka s dírkou k navlékání.
Procvičte si poznávání čtyřech základních chutí: hořké, kyselé, slané a sladké. Dají se chutě vzájemně kombinovat? A co udělat z dnešní svačiny experiment -chleba s citronem a čaj se solí? Dokáže dítě určit, která potravina se nejlépe hodí k druhé?
Vložte do mističek různě voňavé předměty a přírodniny (nebojte se ani koření, takovou skořici dítě pozná snadno), zakryjte je čtvrtkou s dostatečně velkým otvorem, připojte kartičky s obrázky a nechte dítě hádat, co která miska obsahuje.
Do pekáče na muffiny vložte jednobarevná kolečka, dejte dítěti barevné bambulky (koupíte ve výtvarných potřebách), kamínky či knofl íky a nechte jej třídit podle barev. Větším dětem vytiskněte obrázky s barevnými tvary a vlepte je do tvořítka na led, děti vkládají obrázky podle symbolu i barvy. Třídit se dají též různé předměty, které umístíte do prádelního koše. Nejen podle barev, ale i materiálu (měkký/ tvrdý) či způsobu použití (koupelna, kuchyně, obývák) nebo komu patří (máma, táta, já).
Vodní aktivita do vany, ke které potřebujete jen kelímek s vodou, trochu mýdla a dostatečně dlouhé brčko. Nechte dítě foukat do kelímku vzduch a tvořit tak nekonečné bubliny. Tuning této zábavy pro větší děti spočívá v přípravě mýdla k použití- nechte dítě, ať si svou bublinkovou show přichystá samo nastrouháním kostky mýdla na klasickém struhadle. Uvidíte, jak ho to bude bavit!
Zdroj: http://www.maminka.cz/clanek/jak-doma-rozvijet-batole-techto-13-tipu-ho-bude-zarucene-bavit
Související produkty: