Jak napravit vadné postavení chodidel i páteře?

Samozřejmě je nejlepší, pokud se nám podaří včasnou prevencí při každodenní péči problému propadnutých, vbočených, neboli valgózních, kotníků předejít. O tom pojednává náš článek zaměřený na prevenci. V tomto se zaměřujeme obecně na nápravu již vzniklého problému. Určitě Vám ale doporučujeme poradit se individuálně s odborníkem.

  • Pokud dojde vlivem nevhodné péče k používání svalů, které vedly k těmto problémům, jsou již bohužel zakódovány do paměťových stop tak silně, že je nelze překonat jinak než vědomým a cíleným každodenním cvičením po celý život. Jakékoliv cviky a opatření tedy nejsou na dočasnou dobu, ale na celý život.
  • I když je dítě ještě maličké (1,5 roku, 2 roky, 3 roky…), doporučuji s ním při každém cvičení opakovaně a trpělivě komunikovat, aby vědělo, co a proč s ním cvičíme, že na to musí sám vždy myslet.
  • Doporučuji opakovaně tyto aktivity
    • V poloze na zádech
      • lechtání, držení deky, plyšáku, polštáře rukama i nohama – přetahovaná,
      • držení se maminky jako opička,
    • Nošení v opičce – dítě se drží samo, jako opička,
    • Lezení po kolenou,
    • Sed na patách a turecký sed,
    • Klesání a stoupání přes nakročenou nohu (přes rytíře – zapojuje svaly na klenbě, pod prsty, kolem kotníků) – celoživotní návyk,
    • Vylézání a slézání na vyvýšené plochy, na lezecké stěny,
    • Chůze po masážním chodníku, koberci či podložce (po domácku vyrobené nebo koupené), po drátěnkách, přes vařečky, práh, polštáře, po kamínkách, čočce, hrachu, písku, trávě, sněhu…,
    • Stání na jedné noze – balancuje – zapojuje správné svaly,
    • Chůze střídavě po špičkách, patách, jako opice (po vnější straně chodidel), do kopce z kopce – čelem, bokem,
    • Dřepy naboso – při správném dřepu se posiluje klenba (i když u dětí do 3 let není moc vidět, protože děti mají na chodidle tukový polštářek, přesto se posiluje),
    • Zvedání kapesníku, kuliček, kamínků,… nohou,
    • Cvičení s chodidly – špičky, fajfky, pochodování, stěrače – po větru, k sobě a od sebe,
    • Umývání chodidel, sušení, natírání + masáž,
  • FB skupina – zdravý pohyb deťom – pohybová abeceda,
  • Publikace – Zdravé nohy pro vaše dítě od Larsena.

Od kdy a jaké boty pro tyto děti pořídit?

Od narození do doby, než dítě začne upřednostňovat chůzi před lezením doporučuji pohyb a aktivity bez ponožek.

Jakmile začne dítě upřednostňovat chůzi před lezením, doporučuji:

DOMA:

  • aktivity viz výše,

VENKU:

  • bosky po trávě, písku, kamínkách i sněhu (alespoň na pár vteřin),
  • při chůzi po asfaltu, komunikacích nerovném terénu – obuv značky Fare, Žirafka,
  • boty musí:
    • mít pevný podpatek,
    • sedět kolem paty,
    • být nad kotník,,
    • dostatečně široké kolem prstíků a přední části chodidla
    • měkká podrážka ohebná nejlépe v 1/3 (pod přední části chodidla),
    • sedět mezi nártem a holení,
  • Barefooty až od 6 let. (V případě, že se nožičky rozvíjejí správně, doporučujeme barefootové boty (např. firma Beda) už od doby, kdy dítě začne jednoznačně upřednostňovat chůzi před samotným lezením.)

Eva Kiedroňová

3.7/5 - (6 votes)

ON-LINE KURZ PRŮVODCE RODIČOVSTVÍM

Podívejte se na speciálně natočený
 kurz Evy Kiedroňové
podle osnovy živého turné.

 

Komentáře