Novinka:  On-line kurz ,,Cvičení s dětmi on-line" ! ZDE !

JAK OCHRÁNIT PÁTEŘ I NOŽIČKY MIMINKA?

Jak předejít zborcení kotníků a umožnit dítěti vyrůst rovně?

Často se nás ptáte, jak postupovat, když jste si všimli, že má vaše dítě vybočenou patní kost nebo ploché nohy. Pro tyto účely jsme vytvořili dva články. V tomto článku se zaměřujeme na prevenci, abyste vůbec nemuseli řešit vzniklý problém a rovnou zařadili prevenci do každodenní péče v souladu i s ostatními faktory. V dalším článku se zaměříme na to, jak postupovat, když už jste si všimli, že je něco špatně (určitě ale doporučujeme návštěvu odborníka).

Příčiny špatného postavení chodidel

Calcaneovalgózní postavení chodidel (zborcené vnitřní kotníky a špičky vytočené ven) je vrozená vada u cca 2 % zdravě narozených dětí. Prognóza postižení je velmi dobrá. Konzervativní léčba se zahajuje již v porodnici a spočívá v pravidelné masáži a opakované stimulaci vnitřní strany chodidla.

Ostatní děti se rodí se zdravě postavenými chodidly, ale tuto vadu získají na základě špatných podmínek ke svému vývoji.

Nožky do X (kolena u sebe, ale chodidla od sebe), plochá nebo zborcená vnitřní klenba či valgózní kotník u zdravě narozených dětí je následek špatného postavení páteře do zvýšené lordózy. Příčinou zvýšené lordózy jsou slabé šikmé břišní svaly a nepropojené posturální svaly do svalového korzetu.

Slabé posturální svaly mají děti, které:

  • se narodily s nižším svalovým napětím, s dlouhým nebo robustním tělíčkem a nedostaly včas (hned od narození) potřebné podmínky k získání správných polohových návyků při odpočinku a pohybových návyků při aktivním pohybu
  • neměly dostatek vitamínu D nebo jim byl tento vitamín špatně podáván (musí být podáván zásadně při kojení přímo do pusinky nebo na bradavku, a poté hned do pusinky)
  • nedostaly včas (ihned od narození) dobré podmínky (hnízdění v pelíšku) k uvolnění přetahujících zádových svalů = byly pokládány k odpočinku a ke spánku prostě nebo lehce zavinutí na rovnou podložku. Z tohoto důvodu se…
  • nenaučily včas (do 2. měsíce věku) polohu na zádech s těžištěm ve středu těla, v ose hlavičky s tělíčkem a se zvednutými končetinami
  • byly omezovány v aktivním pohybu mohutnými plenami kolem pasu a těsným oblečením nebo omezujícím nošením v šátku, a proto v poloze na zádech s těžištěm ve středu těla a v přirozené nahotě nezvedaly včas (3. a 4. měsíc věku) dostatečně hojně a dlouhodobě končetiny nad tělíčko
  • byly brzy (od narození), pravidelně (při celodenní péči) a dlouhodobě (po celé rozhodující období – do 9. měsíce věku) přetěžovány
    • v asymetrických polohách v náručí se zakloněnou hlavičkou i tělíčkem a se zapaženýma rukama
    • předčasnou vertikalizací při nošení a natřásání ve svislých polohách (v šátcích, v ergonomických nosítkách či v náručí) se zakloněnou nebo vykloněnou hlavičkou, se zapaženýma rukama, či s tlakem pod lopatkami a kolem pasu, při posazování v klíně nebo v křeslech, či stavěny na nohy
  • používaly i po 3. měsíci věku při rozvoji pohybových dovedností a vytváření pohybových stereotypů (návyků) především zádové svaly, například:
    • byly pokládány v oblečení a na dlouhou dobu do polohy na bříško, kde se zakláněly v krční i bederní oblasti, a tím posilovaly zádové svaly na úkor břišních
    • otáčely se na bok a bříško švihem přes záklon hlavičky i tělíčka
    • plazily se a/symetricky po břiše se záklonem hlavičky i tělíčka a zvedaly přitahováním rukama, přes prohnutí a nohy do X
    • byly stavěny do chodítek nebo vedeny za ruce s prohnutou páteří
    • jezdily často a dlouho na odrážedlech
    • … kvůli tomu nepropojily posturální svaly do svalového řetězce (svalového korzetu), který má za úkol udržet posturu těla ve správném postavení i ve vzpřímené poloze, která je vlivem gravitace podstatně náročnější než poloha na zádech, boku bříšku či při lezení
  • Slabé bříško a zvýšené napětí zádových svalů je ve vertikalizaci příčinou zvýšené lordózy páteře a špatné stability, kterou dítě vyrovnává stlačením kolínek k sobě a vychýlením chodidel od sebe. Následkem je, že váha těla tlačí na vnitřní stranu vychýlených chodidel, které zareagují zborcením vnitřní klenby a propadnutím vnitřních kotníků.

Co musíme udělat proto, aby mělo dítě nožky i páteř ve správném postavení?

  • Děti do 3 let mají na chodidlech tak silné tukové polštářky, že svaly tvarující klenbu ještě nevidíme, přesto již pracují a je nutné je správnými pohybovými aktivitami podporovat.
  • Svalová paměť je nejsilnější a nejstabilnější, proto je nutné poskytnout dětem od narození takové podmínky, které mu umožní zapojit svaly postupně, dostatečně dlouho a do ideálního svalového řetězce (používaní špatných svalů u první dovednosti se posílí natolik, že je bude používat a ještě více posilovat u nácviku každé další dovednosti) = nejdůležitější je správně zvládnutá 1. dovednost!!!
  • Ideální podmínky od narození pomohou lepšímu rozvoji i dětem, které se narodily s nízkým svalovým napětím, dlouhými svalovými vlákny i robustní konstitucí.

Mezi nejdůležitější podmínky k ideálnímu vývoji patří:

  • nejdříve uvolnění napětí zádových svalů pravidelným hnízděním miminka v Pelíšku na celá záda a do osy hlavičky s tělíčkem nejenom k odpočinku a ke spánku, ale také při péči (přebalování, převlékání, koupání, osušení, masáže,…)  i pohybových aktivitách v době bdění,
  • svlékání dítěte do přirozené nahoty, aby
    • oblečení nepřehřívalo a neomezovalo dítě v pohybu a naopak, aby
    • chlad stimuloval dítě k aktivnímu pohybu i posílení svalů, a také, aby
    • mohlo lépe poznat a ovládat své tělíčko v souhrách noha–noha nebo ruka–koleno, bérec, noha, … atd.,
  • správná manipulace (pomalá, klidná, symetrická – P i L, v ose, s protaženou šíji, s končetinami před tělíčkem) s dítětem v náručí (zvedání a pokládání dítěte přes Zajíčka, balení do peřinky nebo uzlíčku, chování v Klubíčku, bez peřinky po přetočení na bříško do Klokánka, Koníčka, Tygříka, …),
  • stimulace ke zvedání končetin nad tělíčko, uchopování hraček a overballu na Hrazdičce, oblečení,… všemi končetinami, a tím protažení zkrácených zádových svalů a posilování svalů na přední straně trupu,
  • stimulace k obratům na boky, polohy na boku s bočním vzpřímením, křížového vzpřímení, k válení sudů, pivotaci, naklekávání, sedu na patách jako pes, k lezení, (webinář – Od ležení až k lezení; kurz – Rozvíjím se hrou) stoupání a klesání přes nakleknutí do rytíře a zvednutí přes 1 nakročenou nohu u nízkých a později vyšších překážek, vylézání do schodů a slézání,  chůze u nízké opory stranou, čelem, samostatně, dřepání a stoupání – všemi těmito aktivitami propojuje svalový korzet na celém těle včetně svalů kolem vnitřního kotníku a na spodní straně chodidel.

Související produkty:

Eva Kiedroňová

ON-LINE KURZ PRŮVODCE RODIČOVSTVÍM

Podívejte se na speciálně natočený
 kurz Evy Kiedroňové
podle osnovy živého turné.

 

Komentáře