Jak mít zdravé a pohodové miminko?

Všichni chceme, aby naše děti byly šťastné a aby se mohly rozvíjet přirozeně podle svých možností. Jen málokdy si však uvědomujeme, jak významně ovlivňujeme jejich život našim přístupem a podmínkami, které jim nabízíme při celodenní péči.

Co, kdy, proč a jak bychom měli dítě v prvním roce přirozeně naučit, aby bylo zdravé a mělo šanci dobře prospívat i do budoucna.

Jak mu můžeme vy vývoji citlivě, nenásilně a správně pomáhat při každodenních hrách i péči o ně a přitom si život s ním příjemně užívat?

15_1

Jaký je ten správný přístup?

Věřím, že se shodneme na tom, že snad všichni rodiče milující své děti si přejí, aby jejich dítě bylo spokojené, otužilé, zdravé, samostatné, pohybově zdatné, zručné, pozorné, komunikativní, spolupracující, atd.

K rozvoji těchto dovedností je potřeba vytvořit dítěti nejenom ideální podmínky a prostředí, ale je nutné využít každou minutu jeho života, neboť naše životy neovlivňuje (v dobrém i ve zlém) to, co děláme občas, ale co děláme pravidelně a nejčastěji.

Čím častěji jim budeme nabízet podmínky k pasivitě, neustálé zahřívání, závislosti na rodiči či k vertikalizaci bez vlastního snažení (podmínky v šátku i ergonomickém nosítku), tím více je omezujeme v aktivním rozvoji.

Omezujeme je tak v rozvoji všech potřebných dovedností, a tím i mozku, v souladu s jeho přirozeným načasováním.

Čím častěji jim nabídneme ideální podmínky k jeho osamostatňování, otužování, ovládání svého tělíčka, sledování tváře komunikujícího rodiče, ale také k rozvoji vytrvalosti, spolupráce, rovnováhy, orientačních schopností, koordinace pohybů atd., tím více bude mít zkušeností při práci s vlastním tělíčkem i smyslovými orgány.

O to lépe se pak propojí všechny funkce v mozku nervovými dráhami a tím kvalitněji si osvojí všechny dovednosti, které nakonec ovlivní budoucí kvalitu jeho života.

Málokdo z rodičů ví, že každé zdravé dítě je po narození nejen vyčerpané a unavené, ale hlavně má vydrážděnou centrální nervovou soustavu.

Toto podráždění je vede ke zvýšenému napětí zádových svalů, které je vedou k záklonům hlavičky i tělíčka. Toto napětí dětem nedovolí lehnout si pohodlně na celá záda, ale nutí je ležet v záklonu. Když je položíme na celá záda, tlačí hlavičkou i pánví do podložky.

V této chvíli jsou děti nejenže ohroženy oploštěním záhlaví v místě tlaku hlavičky do podložky, ale hlavně se v této poloze necítí pohodlně. Cítí se nejisté a nejsou stabilní. Proto se neustále lekají, rozhazují ručkama a zmateně přenášejí těžiště zleva doprava.

Díky tomu také špatně a plytce dýchají a jejich trávicí systém nefunguje kvalitně. Proto nemají rády polohu na zádech na tvrdé matraci v postýlce ani v kočárku, špatně spí, jsou unavené, bolí je bříško a pláčou.

Co dítěti neprospívá?

Rodiče to někdy řeší nošením v šátku či ergonomickém nosítku, nebo pokládáním dítěte na bok, kde mohou děti ležet se zakloněnou hlavičkou dle potřeby.

To však není řešení, neboť tendence dítěte k záklonu nejenže přetrvává, ale ještě se více fixuje.

A když se k tomu přidá sice láskyplná, ale nechtíc, z neznalosti, špatná manipulace s dítětem, pak dítě nemá jinou šanci, než se rozvíjet v souladu s těmito podmínkami, kterým se přizpůsobí.

Eva Kiedronova (3)

Mezi nejčastější špatnou manipulaci s dítětem patří především zvedání dítěte z podložky a pokládání dítěte zpět na podložku technikou, při které se rodiče dotýkají krčku a při které klesají jeho končetiny k podložce. Dále jde o chování v náručí ve svislých polohách, při které, tlačí těžká hlavička vlivem zemské přitažlivosti na páteř, při které rodiče tlačí přes páteř dítěte, vychylují dítě z osy nebo s ním natřásají.

Další špatnou polohou v náručí je vodorovná poloha dítěte na předloktí rodiče, na kterém není schopno udržet hlavičku v ose. V této poloze dochází nejenom k záklonu hlavičky a k prohnutí páteře vlivem zapažování a klesání dolních končetin, ale také k tlaku předloktí rodiče přes páteř dítěte, zachycení jedné nožky, a tím ke křížovému vychýlení dítěte z osy.

Dítě nemá šanci zvolit si jinou, správnější cestu, protože je zcela závislé na celodenní péči sice milujících, ale koncepčně nepoučených rodičů. Následkem pak bývá nejenom lordóza, ale také skolióza páteře.

Eva Kiedronova (2)

Důležité zásady

Aby se dítě mohlo opravdu dobře rozvíjet, pak potřebuje ihned od narození takové podmínky, aby mohlo:

  1. uvolnit z napětí a zbavit se záklonů
  2. zastabilizovat se na celých zádech s protaženou šíjí
  3. uvědomit si střed těla, začít správně dýchat, získat rovnováhu a pocit jistoty
  4. uklidnit CNS a získat potřebnou pozornost
  5. používat smysly, které ho motivují ke pro spolupráci a k učení se novým dovednostem
  6. pochopit denní režim
  7. naučit se samo klidně spát
  8. a aktivně hýbat
  9. otužovat se
  10. komunikovat.

Přesně to učíme rodiče nastavit, umět rozpoznat a pochopit v našich videokurzech, seminářích a zážitkových programech. To, jak nastavíme první dny, měsíce a roky života našeho dítěte, ho ovlivní na celý život. Každý rodič chce miminko, které nepláče, dobře spí, je zdravé a spokojené.

Eva Kiedroňová je představitelka Baby clubu Kenny a odbornice na vývoj dítěte v souladu s jeho přirozenými potřebami a psychomotorickou vyspělostí.

Peřinky, se kterými pracuje Eva Kiedroňová a které vidíte na fotkách, naleznete na Kennyshopu. Přečtěte si o těchto zavinovačkách více.

Související produkty:

4.3/5 - 9 hodnocení
Je autorkou unikátní metody péče o dítě a rozvoje kojence v souladu s jeho psychomotorickým vývojem. Zakladatelkou kojeneckého plavání v ČR i SR a majitelkou baby clubů Kenny. Již 40 let pomáhá rodičům s nejmenšími dětmi, a to formou programů, přednášek, knih i online kurzů.

ON-LINE KURZ PRŮVODCE RODIČOVSTVÍM

Podívejte se na průvodce nejdůležitějším obdobím života dítěte, od porodu, do jednoho roku.

Komentáře